Hur många poäng behöver jag för att få lägenhet?

Jag undrar att hur många poäng behöver man för att hitta ett hus i Göteborg boplats?

Kommentarer

  • Hej Dilan, tack för din fråga!

    Det är svårt att svara på hur lång tid det tar innan du får en lägenhet, eftersom det beror på vilken typ av lägenhet du söker och i vilket område.
    Klicka här för att se statistik över kötider.

    Kötiderna varierar mycket - en del lägenheter kräver bara några månaders kötid, medan andra tar flera år att få. Det beror på hur populär lägenheten är, och hur många som har sökt den.

    Kötiden för en specifik lägenhet påverkas bland annat av
    • vilken kommun/ vilket område lägenheten ligger i
    • hur stor lägenheten är
    • hur hög hyran är.
    Tipsen nedan kan vara till hjälp för dig som behöver en lägenhet snabbt. Om du kombinerar flera av tipsen ökar dina chanser ännu mer.
    • Sök nyproduktion. Nyproduktion har oftast en högre hyra och har därför inte lika många som söker dem.
      » Se vilka nyproducerade lägenheter som finns lediga just nu
    • Sök korttidskontrakt. Korttidskontrakt innebär att du bor i lägenheten under en kortare period. Du behåller alltid dina ködagar om du får ett korttidskontrakt. Ett korttidskontrakt passar dig som inte har ett förstahandskontrakt sedan innan och som kan tänka dig att hyra under en kort period.
      » Se vilka korttidskontrakt som finns lediga just nu
    • Sök små lägenheter. De flesta söker efter lite större lägenheter. Om du behöver en bostad snabbt kan det därför gå fortare om du söker mindre lägenheter, som till exempel en etta eller en mindre tvåa.
      » Se hur lång kötiden är per antal rum
    • Sök lägenheter utanför Göteborg. Det är inte lika många som vill bo utanför Göteborg. Därför kan det gå fortare att söka lägenheter som ligger utanför Göteborg på boplats.se.
      » Se kötid för områden utanför Göteborg
    Elin, Boplats Göteborg