Finns det hyresvärdar som godkänner att ge lägenhet till någon med skuldsanering?

hej jag har skuldsanering idag . Finns hyresvärden som godkänner o ge lägenhet till någon som har anmärkning o skuldsanering???
Sarhang

Kommentarer

  • Hej Sarhang, tack för din fråga!

    Det är flera olika hyresvärdar som annonserar sina lägenheter på boplats.se. Varje hyresvärd har sina egna regler och krav på bostadssökande. Beroende på vilken typ av anmärkning du har.
    • Många av lägenheterna på Boplats annonseras av Göteborgs kommunala hyresvärdar (Familjebostäder, Bostadsbolaget, Gårdstensbostäder & Poseidon). De har en gemensam uthyrningspolicy, som du kan läsa här.

      Deras krav avseende betalningsanmärkning är att vid kreditkontroll får sökanden inte ha betalningsanmärkning som är relaterad till boende uppkommen de senaste 24 månaderna.

      Om du har betalningsanmärkning/skuld som inte är relaterad till boende, kan du alltså ändå bli godkänd som hyresgäst hos Göteborgs kommunala hyresvärdar.

    • Mölndalsbostäder har som krav att sökande får inte ha en skuld hos kronofogden, men skulder av liten betydelse kan tas upp till prövning. Dock godtas inga hyresskulder. Vid beviljad skuldsanering, ska detta styrkas med intyg från Kronofogden. Läs mer i deras uthyrningspolicy.

    • Privata hyresvärdar brukar inte godkänna att sökande har några betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden.
    Elin, Boplats Göteborg