Behöver sambo vara medsökande?

Hej! Jag undrar om min sambo behöver skapa ett konto och stå som medsökande på lägenheter vi söker, eller om det räcker att jag söker och står på kontraktet eftersom min inkomst är tillräcklig?

Hanna

Kommentarer

  • Hej Hanna, tack för din fråga!

    Din sambo måste inte vara medsökande med dig, däremot ska du lägga till hen som hushållsmedlem på din profil så det framgår att ni är två vuxna som ska bo tillsammans.

    Om ni flyttar in i lägenheten tillsammans har ni båda besittningsrätt till lägenheten, även om bara du står på kontraktet.
    Elin, Boplats Göteborg