Min dotter söker lägenhet, kan jag vara borgensman eller på annat sätt hjälpa till?

Min dotter söker lägenhet, har studerat och börjar arbeta med fast anställning i augusti. Hur kan vi som föräldrar vara behjälpliga för att stärka sökandet, vara borgensman, referens/garant mm?
Jag har registrerat mig själv för att kunna bidra, men det är dotter som kommer vara hyresgäst.
//Nicklas

Kommentarer

  • Hej Nicklas, tack för din fråga!

    Vad fint att ni vill hjälpa er dotter! Men det finns tyvärr inte så mycket ni som föräldrar kan göra för att påverka hennes chanser att få en lägenhet, eftersom alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid.

    De flesta av lägenheterna på boplats.se annonseras utan inkomstkrav, så det går att få en lägenhet även om man inte har en anställning.
    Men om din dotter har ett signerat anställningsavtal där hon kommer få fast månadslön, så kan hon redan nu söka lägenheter med sin kommande inkomst.
    I det här inlägget kan ni läsa mer.

    Borgensman är sällan aktuellt. I de fall hyresvärdarna har inkomstkrav, vill de i regel att den som söker själv ska uppfylla inkomstkravet. Det är upp till respektive hyresvärd att bestämma ifall de accepterar en borgensman eller inte, och din dotter får i så fall ta upp frågan om borgensman med hyresvärden när hon blir aktuell för ett kontrakt.

    Du skriver att du har registrerat dig själv som sökande för att kunna bidra. Det är bra att känna till att du inte kan söka lägenheter för någon annans räkning på boplats.se, utan om din dotter ska ha en lägenhet behöver hon själv registrera sig med sitt personnummer och söka lägenheter från sitt eget boplatskonto.

    Vi rekommenderar heller inte att man är medsökande med sitt barn/ sin förälder, eftersom många hyresvärdar har krav på att ni skall leva under äktenskapliga förhållanden för att kunna vara medsökande. Om du har lagt till "fel" person som medsökande är det risk att din ansökan blir underkänd.

    den här sidan har vi samlat information och tips på hur man kan söka smart och öka sina chanser, som jag tror kan vara hjälpsamma för din dotter.

    Lycka till!
    Elin, Boplats Göteborg