Kan jag bo med mina 2 kompisar i lägenheten?

Vi är 3 personer. Kan en av oss ansöka en lägenhet där vi bor tillsammans? eftersom vi har samma mål, och det är att plugga.

Kommentarer

  • Hej Abdallah, tack för din fråga!

    Hyresvärdarna som annonserar på boplats.se brukar inte tillåta att kompisar är medsökande med varandra eller står tillsammans på ett kontrakt.

    Däremot kan du söka en lägenhet själv och sedan ha din kompis som inneboende. Du behöver inte ha tillstånd från hyresvärden för att ha en inneboende, eftersom en inneboende endast hyr en del av lägenheten till skillnad från en andrahandshyresgäst som hyr hela lägenheten (vilket kräver tillstånd).

    Enligt Jordabalkens (JB) 12 kap 24 § (ofta kallat Hyreslagen) är du som hyresgäst skyldig att hålla lägenheten i gott skick och inte slita på mer på lägenheten än vad som anses vara "normalt slitage". Därför kan ni inte bo alltför många i en lägenhet.
    En tumregel är att bo högst två personer per rum, exklusive kök och vardagsrum. Om ni är tre vuxna som ska bo tillsammans bör det alltså vara i en lägenhet minst 2 sovrum.
    Elin, Boplats Göteborg