Kan ett par utan barn få en 4-rumslägenhet?

Hej, kan man som två personer få en 4-rumslägenhet eller prioriteras barnfamiljer i kön?

Kommentarer

  • Hej Melly, tack för din fråga!

    Ja, det är möjligt för ett par utan barn att få en 4-rumslägenhet.

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller hyresvärdens villkor erbjuds kontraktet.
    Boplats har inget boendesocialt uppdrag, vi gör inte någon behovsprövning av inkomna ansökningar och kan inte ge någon förtur.

    Det är hyresvärden som bestämmer vilka villkor du måste uppfylla för att kunna ansöka. Du kan alltid se villkoren i annonsen. I annonsen kan du också se hur många sökande som är före dig. (De som är före dig har fler ködagar än du.)

    Hyresvärdens villkor ska följa diskrimineringslagen. Det innebär att personer inte ska behandlas olika på grund av kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, politisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ålderskrav får bara användas i kategoriboende, som seniorbostäder. Du kan läsa mer i Boplats förmedlingsregler.
    Elin, Boplats Göteborg