Skillnad mellan källfördelning och årstransport

När jag tittar i källfördelningen netto för hela avrinningsområdet och jämför den med årstransport på t.ex. kväve och fosfor så ser jag att årstransportvärdena är ca 50% högre. Dessa borde vara relativt lika men att årstransport givetvis är presenterat mer i detalj för varje år. Varför är det så stor skillnad och vilka siffror skall jag använda mig av? Har ju använt mig främst av årstransport men har jag då fått med mig helt missvisande underlag? Mvh Tuve
Tuve Lundström

Kommentarer

  • Hej Tuve!
    Beklagar sent svar men kan du berätta vilket område du tittar på så kan vi undersöka detta?

    Om du summerar raderna i källfördelningen för "Totalt netto för hela avrinningsområdet (TNW)" och jämför med medelvärdet av årsvärden för samma period i kolumnen "Total kvävetransport [kg]" så ska dessa överensstämma väl. Det kan dock finnas små skillnader pga avrundade värden i tabellerna.
    Niclas Hydrolog