Varför finns Bumslägenheter

Hej,
Jag tycker systemet med Bums har blivit mer rättvist. Förut var det den som skrev upp sig först som fick lägenheten och det var väldigt svårt att komma in först på er hemsida. Men det är fortfarande så att en person som stått i kö 1 dag kan få en lägenhet när den genomsnittliga kötiden på lägenheter verkar vara närmare 10 år. För att göra Bums mer rättvist föreslår jag en miniminivå av köpoäng för de som kan skriva upp sig på Bums. Även men en nivå på 2500 poäng kommer ni säkert ändå få mängder av sökande och en person med väldigt kort kötid kan inte smita före i kön.

Men faktiskt är hela konceptet med Bums fel. Mest rättvist är att de på plats 16 och uppåt när lägenheten först listades för uthyrning fick en chans att få lägenheten om de första 15 tackat nej.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Jag kan förstå din åsikt om viss orättvisa. En av anledningarna till att Bums finns är att minska tiden en lägenhet står vakant och genererar kostnader för bolaget.
    Rättvisan ligger i att alla har lika stor chans på lägenheten oavsett kötid då den inte är relevant vid bumslägenheter.

    Det handlar också om den tid det tar att fortsätta "jaga" intressenter som vill och kan tacka ja. En bums lägenhet har ju oftast redan gått genom den vanliga processen och för att inte det ska ta ännu längre tid slumpas den ut.

    Nu har vi inte speciellt ofta bumslägenheter att erbjuda, då de flesta blir uthyrda i den först svängen. Det handlar även om lägenheter som på grund av exempelvis fuktskada stått tomma läge och behöver hyras ut så snart det är möjligt. Alla outhyrda lägenheter är en kostnad för bolaget och i slutändan även för hyresgäster.

    Jag hoppas att du känner att du fått en tillräckligt bra förklaring till ditt mejl och att du har förståelse till bumslägenheternas existens.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.