Vad gör ni för att boende på Granängsringen ska kunna känna sig trygga?

Jag jobbar som boendestödjare och så här ser det ut utanför min klients port just nu. Samtliga cyklar i cykelstället är förstörda på ett eller annat sätt. Jag ser nu att många, många andra har ställt liknande frågor till er angående Granängsringen. Hur har det gått med er vuxennärvaro, är den utvärderad? Såg att polisen också hade gjort en insats, är det ofta polisen patrullerar här? Det verkar för mig finnas ett mycket stort behov av patrullerande polis eller andra trygghetsskapande insatser i det här området.

Kommentarer

  • Hej Håkan,
    Tack för ditt mejl och engagemang. Här kommer ett svar från Daniel som hos oss är ansvarig i frågor kring säkerhet och trygghet. Se nedan:

    "Vi jobbar aktivt och kontinuerligt med tryggheten i våra bostadsområden och det sker bl.a. genom ronderingar och tillsyn, olika vandringar och aktiviteter samt samverkan med olika aktörer som kommunen och polisen.

    Att arbeta brottsförebyggande är en viktig del av vårt trygghet och säkerhetsarbete. Just kring Granängsringen pågår just nu ett större projekt vid namn ”Ett tryggare Granängsringen” på initiativ av Tyresö kommun där både Tyresö Bostäder och
    polisen ingår och diskuterar trygghetsskapande åtgärder. En del åtgärder är redan vidtagna medan andra är planerade under 2020.

    Med jämna mellanrum gör vi cykel och mopedinventeringar där vi tar hand om övergivna cyklar. Normalt sker dessa under höst och vår och finns redan planerade. De boende aviseras och de som inte hämtas tas om hand och magasineras.

    Polisen har satt in både uniformerade och civila resurser som löpande patrullerar området vilket bidragit till en ökad trygghet."

    Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Om inte så är du varmt välkommen att höra av dig igen.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej Ann-Sofie och Daniel och tack för svar. Fint att höra att ni har ett pågående initiativ. När det gäller de förstörda cyklarna har de enligt min klient stått länge. De står utanför Granängsringen 40. Det luktar också avlopp i den trappuppgången. Det här sammantaget ger ett väldigt sjaskigt intryck. Vore tacksam om ni kan göra en inventering av cyklar där, samt en undersökning av avloppslukten. Tack på förhand.
  • Hej igen,
    Jag tar detta vidare till vår felanmälan.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • När någon som bor här medverkar till otryggheten här så borde dom avhysas! Det känns som att en del verkar känna att dom får ta ut svängarna lite väl hårt.
  • Hej,
    Jag förstår din känsla. Tyvärr är det inte så enkelt som man kan tro att avhysa någon. Men vi jobbar med den informationen som vi får in. Därför är det av stor vikt att vi kan få så mycket information som möjligt när det gäller hyresgäster som inte sköter sig.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Dessa gängbildningar här är under all kritik och att man har gjort området så sjukt osäkert med bilsprängningar och annat "trevligt"... Tyresö Kommun borde ta lite ansvar för eländet dom levererat till detta annars så bra område...
  • Hej igen,
    Det har startat ett projekt via kommunen, där vi är en av aktörerna, som heter "Ett tryggare Granängsringen". Här kan du läsa mer om projektet.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Ska man lita på detta?
    :-(
  • Hej igen,
    Absolut! Men man ska ha med sig att förändringsarbeten tar lite tid. Men med gemensamma krafter har vi alla chanser till att göra det bättre och tryggare i området.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Ann-Sofie, vad görs konkret i och med detta projekt just nu?
  • Hej Håkan,
    Jag sitter tyvärr inte med själv i projektet. Men det jag vet är att man håller på att samla in information från alla olika parter och håller på att ta fram en plan på åtgärder.

    Det som vi på Tyresö Bostäder gjort än så länge, i direkta åtgärder, är att förbättra belysningen kring tvättstugorna. Vi håller även på och förbättrar belysningen vid lekplatserna. Vi har "tagit bort" några platser som har varit samlingspunkter i området och som boende inte tyckt känts trygga. Rensat upp bland träden och gjort det glesare. Det kommer installeras ett nytt låssystem till portar och allmänna utrymmen där det är elektroniskabrickor som "nycklar". Bara för att nämna lite som är på gång.

    Mer information i projektet kommer läggas upp främst på Tyresö kommuns hemsida.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör