Som sambo, kan jag skriva in mig på ett befintligt kontrakt?

Hej! Jag och min sambo bor tillsammans sen 6 år i en lägenhet. Kontraktet står på hobom. Blir jag av med mina poäng om jag skriver in mig på kontraktet?

Kommentarer

  • Hej,

    Vi tecknar bara avtal med den person som står först i kön. I vissa fall har man en medsökande där dennes inkomst har räknats med i inkomstprövningen.

    Vid en separation och där det blir en tvist om vem som ska bo kvar i lägenheten gäller reglerna i sambolag och äktenskapsbalken. Många tror att det är en slags försäkring att skriva in ytterligare en person på hyresavtalet, vilket inte stämmer.
  • Hej,

    Har en liknande fråga gällande bodelning vid separeration, men där den som står på kontraktet väljer att flytta. Tillfaller lägenheten då den part som inte står på kontraktet?
  • Hej Maria,

    Vid en separation kan man antingen lämna in en ansökan om överlåtelse alternativt en dom om att lägenheten tillfallit den andra parten vid en bodelning.
    Här kan du läsa mer om överlåtelse.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.