Välkommen till Tyresö Bostäders kund- och supportforum! Ställ frågor, lämna synpunkter och hjälp oss med förslag och idéer! Vi svarar måndag-torsdag kl. 8-16 och fredagar 8-12.
Tyresö Bostäder ansvarar för detta forum. Vi förbehåller oss rätten att inte publicera material som bryter mot svensk lag, anses kränkande, stötande eller saknar relevans för sidans syfte. Kommentarer och frågor ska hållas till sakfrågan och hålla en god ton.
Tyresö Bostäder - Där man vill leva & bo! En plats där människor både vill leva och bo, dit vi vill nå med vårt arbete. För oss betyder det att boendet och miljön upplevs som trygg och trivsam. Vi strävar efter att våra fastigheter ska vara hållbara över tid och av god kvalitet samt att våra hyresgäster är med i dialogen om boende och miljö.
När är arbetet klart och alla områden anslutna till fiber?
Projektstart är igång och går enligt tidplan, vårt område Granängsringen är först ut. Sommaren 2020 kommer 3 000 hushåll och lokaler vara anslutna till den nya kommunikationsoperatören.
Kommer det att bli några störningar i och runtomkring min lägenhet?
Fiber kommer grävas ner i marken i anslutning till fastigheterna och vi kommer behöva tillträde två gånger till lägenheterna under själva installationen av fiber. Första gången för att dra in fibern i lägenheten till en ny dosa ovanför entrédörren. Andra gången för att dra in ett nytt uttag till vardagsrummet från dosan i hallen.
Vad kommer detta innebära för mig som hyresgäst?
Detta innebär att du som hyresgäst får en snabb och kvalitativ uppkoppling, där samtliga leverantörer kommer leverera hastigheter upp till 1000/1000mbit/s. Möjligheterna online förbättras då en fiberanslutning innebär att alla i hushållet kan surfa, spela och streama obehindrat där en del av uppkopplingen ingår i hyran.
Måste jag ansluta mig till fiber?
Att ansluta sig till kabel-TV och internet och numera fiber är helt ett eget val och beslut som du som hyresgäst kan göra, precis som när du tecknar andra egna abonnemang såsom elen, telefonen etc.
Fibern är inte installerad än med säljare kontaktar mig ändå?
Vi tillåter inte hemförsäljning i våra fastigheter och i detta fall är det ytterst olämpligt att vilseledande information lämnas och det har vi agerat mot.
Vi har under projektets gång informerat om att mer beslutsunderlag om hur du går tillväga för att komma igång med fibern kommer när fibern är installerad och klar. Då som först rekommenderar vi att du ser över vilken leverantör som passar just dig bäst och tecknar avtal. Vi påverkar dock inte och ska inte påverka vilka våra hyresgäster ingår avtal med. Där råder det avtalsfrihet.
Hur länge har jag kvar TV mm som det är idag via Com Hem?
Com Hem kabel TV kommer stängas för gott 2021-08-31.
Vad gör jag om jag inte vill ha fiber?
Vill du inte ansluta till fiber just nu behöver du inte göra någonting. Du väljer själv hur du vill göra. Om du ändrar dig så finns fibern framdragen och redo i ett uttag i din bostad.
Hur gör jag med en bredbandsrouter?
Vissa leverantörer erbjuder bredbandsrouter i tjänsten, andra inte. Ingår inte router i tjänsten kan du köpa en själv i vanliga elektronikbutiker.
Vad ingår i basutbudet? Basutbudet (SVT1, SVT2, Barn- och kunskapskanalen, SVT24 och TV4) ingår kostnadsfritt och du kommer att få mer information när det är dags att byta TV-box.
Vad händer med Com Hem?
Com Hem kommer att tas bort som fast operatör då befintligt koaxialnät kommer att försvinna. Vi bygger ett så kallat öppet nät som är leverantörsoberoende. Det innebär största möjliga frihet att själv välja vilken tjänsteleverantör man vill ha. Fri konkurrens helt enkelt. Bland leverantörerna kommer Com Hem att finnas med och de kommer återkomma med ett erbjudande inom kort.
Com Hem kabel TV kommer stängas för gott 2021-08-31.
Hur kommer jag att kunna beställa fiberanslutning via en leverantör?
Beställningar av tjänster kommer ni kunna göra via en ny portal eller kontakta någon av tjänsteleverantörerna direkt via deras hemsida eller telefon. Mer info om detta kommer ut när möjligheten finns att beställa tjänster.
Bredband 1 Mbit/s ingår i hyran?
Alla hushåll har bredband med 1 Mbit/s som ingår i hyran, men du behöver aktivera tjänsten för att kunna använda den. Kontakta tjänsteleverantören Internetbolaget och meddela att du önskar få igång 1 Mbit/s-tjänsten. Uppge ditt namn, gatuadress med nummer samt lägenhetsnummer. Om allt fungerar som det ska brukar det bara ta någon dag så är det igång. Kontakt: Internetbolaget 08-522 736 61 eller info@internetbolaget.nu
Hur kommer jag igång med fiber?
Du ska ta kontakt med Open infra. Kontaktuppgifter och information om hur du går tillväga för att komma igång med fiber finns på https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/
Jag får inte igång fibertjänsten, vad gör jag?
Du ska ta kontakt med Open infra. Kontaktuppgifter och information om hur du går tillväga för att komma igång med fiber finns på https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/