Kolgrillning på uteplatsen

Är det tillåtet att använda kolgrill på uteplatsen?

Kommentarer

  • Hej Ros-Maj,

    Om du använder du egen kol- eller gasolgrill ska den stå så pass lågt från fastigheten att oset från grillen inte kan komma in till dina grannar. Det vill säga, inte på eller i direkt anslutning till din uteplats.

    Tänk på att dina grannar kan uppleva obehag av oset. Allt handlar i slutändan om att visa varandra hänsyn och att ge alla en chans att kunna njuta av sommaren.

    Tänk också på brandrisken!

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Vad menas med ”inte på uteplatsen”? Kan ni precisera vad som menas och hur långt ifrån huset tycker ni man bör vara för att använda kol/gasol?
  • Hej,

    Det är svårt att säga exakta meter, men tumregeln är att det inte ska kunna ryka in till din granne ovanför. De ska kunna sitta på sin balkong trots att du grillar.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör