Jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand. Får jag det?

Jag kommer under en period arbeta utomlands och undrar nu vad som gäller om man vill hyra ut lägenhet till någon annan undertiden.

Kommentarer

  • Du lämnar in en ansökan till vår uthyrningsavdelning som tittar på ditt ärende. Vid ansökan ska du ha en tilltänkt hyresgäst i fylld och dennes arbetsgivarintyg samt lönespecifikation. Dessutom vill vi att du beskriver anledningen till att du vill hyra ut lägenheten.

    Blankett hittar du på vår hemsida för utskrift, Blanketter

    Vid godkänd andrahandsuthyrning gäller följande:
    I upp till tolv månader får du hyra ut lägenheten, och efter prövning kan det förlängas till 24 månader (förlängning gäller ej provboende). Efter två år måste du alltså flytta tillbaka eller lämna lägenheten. Den som bor i andra hand har inte rätt att överta ditt förstahandskontrakt.

    Viktigt att känna till är att du som förstahandskontaktinnehavare har yttersta ansvaret för lägenheten, att hyran kommer in i tid och att den boende inte är störande.

    Ann-sofie Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.