Jag har nu fått fiber ansluten till min lägenhet och frågor om TV och Telias TV-box

Då jag nu fått fiber ansluten till min lägenhet undrar jag vad jag behöver göra?
Hur får jag de tv-kanaler som jag vill ha och hur kopplar jag på internet?

Kommentarer

  • Så här fungerar det i nästa steg.

    Nu är fibern ansluten och det är dags att välja leverantör till ditt bredband, telefoni, larm och andra tjänster.

    • Gå in på openinfra.com/marknadsplats
    • Alla leverantörer som finns på den här sidan kan leverera sina tjänster hem till dig.
    • Välj den som passar dig och kontakta dem genom att ringa eller beställa direkt online på deras hemsida.
    • Vissa leverantörer erbjuder bredbandsrouter i tjänsten, andra inte. Ingår inte router i tjänsten kan du köpa en själv i vanliga elektronikbutiker.
    • Basutbudet (SVT1, SVT2, Barn- och kunskapskanalen, SVT24 och TV4) ingår kostnadsfritt och du kommer att få mer information när det är dags att byta TV-box.
    Här nedan kan du se ett utdrag av några av de leverantörer du kan välja mellan.

    Vill du inte ansluta till fiber just nu behöver du inte göra någonting. Du väljer själv hur du vill göra. Om du ändrar dig så finns fibern framdragen och redo i ett uttag i din bostad.

    Det här är öppen fiber
    Vi vill ge dig möjligheten att välja precis hur du vill eftersom alla leverantörer är välkomna. Du är alltså inte bunden till en ensam leverantör. Vi tror på öppen konkurrens, det driver innovation och gör att priserna blir mer rättvisa. Så hitta din bästa deal på openinfra.com

    Hur kommer jag igång med bredband?
    För att komma igång med din bredbandstjänst behöver du koppla in routern i fiberboxen med en nätverkskabel. Du kan också koppla din dator direkt med en nätverkskabel till fiberboxen.
    Datorn och routern kopplar du in i en av fiberboxens gulmarkerade portar som heter LAN1, LAN2, LAN3 eller LAN4.
    Fler tips och frågor & svar finns på openinfra.com/kom-igang och openinfra.com/kundtjanst

    Vilken nätverkskabel behöver jag?
    Du behöver en CAT5-kabel eller helst en CAT6-kabel mellan fiberboxen och routern/datorn.

    Jag får inte igång bredbandet, vad gör jag? (Innan ca två-tre veckor efter 1 september 2020)
    Det är viktigt att du testar din fiberanslutning och utrustning så snart som möjligt. Här kommer en checklista på vad du ska göra om du inte kommer ut på internet:
    1. Börja med att kontrollera om PWR-lampan (power) lyser, det betyder att fiberboxen har ström.
    2. Kontrollera om WAN-lampan (wide area network) lyser, det betyder den är ansluten mot internet.
    Om PWR-lampan och WAN-lampan lyser betyder det att fiberboxen har ström och är uppkopplad till internet. I det här läget bör det fungera, men om det ändå inte gör det ska du kontakta den tjänsteleverantör som du har köpt bredbandstjänsten av. Alternativt kan du behöva kontakta säljaren till routern.
    Om PWR-lampan och/eller WAN-lampan INTE lyser betyder det att fiberboxen saknar ström och/eller inte är uppkopplad till internet. Mejla en felanmälan till kundtjanst@openinfra.com.
    1. Kontrollera att kablarna mellan fiberboxen och routern/datorn sitter som de ska.
    2. Kontrollera om det är en pågående driftstörning som påverkar fibernätet i området. Driftstatus finns på openinfra.com/status, men även tjänsteleverantörerna brukar ha sina egna sidor med driftinformation som påverkar deras kunder.
    Mitt bredband slutade att fungera, vad gör jag?
    Om anslutningen har fungerat tidigare men plötsligt slutat ska du följa den här checklistan:
    1. Börja med att kontrollera om PWR-lampan (power) lyser, det betyder att fiberboxen har ström.
    2. Kontrollera om WAN-lampan (wide area network) lyser, det betyder den är ansluten mot internet.
    3. Kontrollera att kablarna mellan fiberboxen och routern/datorn sitter som de ska.
    4. Kontrollera om det är en pågående driftstörning som påverkar fibernätet i området. Driftstatus finns på openinfra.com/status, men även tjänsteleverantörerna brukar ha sina egna sidor med driftinformation som påverkar deras kunder.
    Åtgärd: Gör felanmälan till din tjänsteleverantör. Meddela vilken adress det gäller och vilka lampor som lyser eller inte lyser. Din tjänsteleverantör kommer då att göra en felsökning och om det skulle visa sig vara ett fel fibernätet så kommer de att skicka information till Open Infra så att de kan göra en avancerad felsökning. Du behöver inte kontakta Open Infra, det gör din tjänsteleverantör åt dig. Din tjänsteleverantör meddelar även när det är åtgärdat.

    Frågor om TV

    Kan jag ha Com Hems TV samtidigt som jag har andra tjänster via fiber?
    Ja, det går bra fram tills att koaxialnätet släcks ned 2021-08-31. Koaxialnätet och fibernätet påverkar inte varandra. Efter den 31 augusti så fungerar inte TV via Com Hem utan du behöver en ny TV-box från Telia som levererar vårt nya kollektiva tv-paket till alla våra hyresgäster.
    Som vi tidigare har informerat om så tas Com Hem bort som fast operatör då befintligt avtal upphör 2021-08-31. För att därefter kunna ta del av vårt nya tv-paket krävs en tv-box som kopplas till fibern.
    Du bestämmer sedan själv om du vill lägga till ytterligare kanaler och vilken tjänsteleverantör du i sådana fall vill beställa dem ifrån. Om du vill beställa ytterligare kanaler från Com Hem, via Open Infra, så går det bra. Se Open Infras hemsida för mer information hur du går tillväga, openinfra.com/marknadsplats.

    Vad ingår i basutbudet för TV?
    Basutbudet (SVT1, SVT2, Barn- och kunskapskanalen, SVT24 och TV4) ingår kostnadsfritt.
    Du bestämmer sedan själv om du vill lägga till ytterligare kanaler och vilken tjänsteleverantör du i sådana fall vill beställa dem ifrån. Se Open Infras hemsida för mer information hur du går tillväga och beställer ytterligare tjänster, openinfra.com/marknadsplats.

    Vad händer med  Com Hem?
    Com Hem tas bort som fast operatör 31 augusti 2021 – Telia ny leverantör?
    Ja det stämmer, som vi tidigare har informerat om så tas Com Hem bort som fast operatör då befintligt avtal upphör 2021-08-31. För att kunna ta del av vårt nya tv-paket därefter via Telia som är ny leverantör krävs en tv-box från Telia som kopplas till fibern.

    Kostar det nya TV-paketet något?
    Nej, du som hyresgäst har tv-paket Start hos Telia kostnadsfritt i ditt boende.

    Hur aktiverar jag min TV-tjänst och får hem boxen?
    Se mer information i det informationsblad som vi skickade ut eller www.telia.se/aktivera. Vid frågor ring Telias kundtjänst på telefon 020-202070.

    Varför behövs boxen från Telia?
    Com Hem tas bort som fast operatör då befintligt avtal upphör 2021-08-31. För att kunna ta del av vårt nya tv-paket därefter via Telia som är ny leverantör krävs en tv-box från Telia som kopplas till fibern.
    Se mer information om hur du beställer och aktiverar din tv-box i det informationsblad som vi skickade ut eller www.telia.se/aktivera. Vid frågor ring Telias kundtjänst på telefon 020-202070.

    Hur kopplas boxen in? Vägg/box, behövs några egna kablar?
    Det är en vanlig tv-box som ska kopplas in dels i väggen och få kontakt med Internet (förslagsvis i det nya fiberuttaget) och dels i själva tv:n.

    Är detta bara för tv?
    Ja denna Telia tv-box är bara för tv. Som vi tidigare har informerat om så tas Com Hem bort som fast operatör då befintligt avtal upphör 2021-08-31. För att därefter kunna ta del av vårt nya tv-paket krävs en tv-box från Telia, som är vår nya leverantör för den kollektiva anslutningen av tv-paketet för våra hyresgäster.

    Varför installerades fiber?  Och vad används den för?
    Det finns inget krav på att man ska erbjuda fiberuppkoppling än men Tyresö Bostäder, som så många andra fastighetsägare i Sverige, erbjuder våra hyresgäster detta. Fiber ger en säker och snabb leverans och uppkoppling. Fiber används alltmer för att nå Internet och att surfa, spela, titta på film och serier.

    Tv = Telia och Fiber/internet valfri = Valfritt?
    Det stämmer. Från och med den 31 augusti 2021 kommer du som hyresgäst att kunna se ett basutbud av tv-kanaler via Telia. Om du vill ha ytterligare kanaler och bättre surf så har du valfrihet att välja leverantör själv. Du väljer leverantör via Open Infra, openinfra.com/marknadsplats.
    Om en leverantör du vill välja inte finns med i Open Infras utbud av leverantörer kan detta eventuellt ändå gå att ordna.

    Vad kommer detta kosta hyresgästerna?
    Efter överenskommelse med Hyresgästföreningen innebär detta en kostnad per lägenhet/lokal på 50 kronor i månaden. För de lägenheter som redan har kabel-tv sänks hyran med 30 kronor per månad. För de lägenheter som inte har kabel-tv höjs hyran med 50 kronor per månad. Justeringen sker 1 september 2021 då avtalet med Com Hem löper ut och ersätts med öppen fiber.

    Alla som har Com Hem idag får hyran sänkt med 30 kronor.
    De som har Telia får höjt med 50 kronor (gäller dock ej Temyntan och Hasselbacken).

    Det du som hyresgäst betalar för är 50 kr för fibern och investeringen av denna, installationen samt det grundutbud/grundsurf som finns.

    Om man haft Com Hem nu och det analoga stängs ner, gäller detta bara för tv eller berörs även internet som man haft innan?
    Allt som Com Hem tidigare har levererat kommer att försvinna den 31 augusti 2021 och ersättas via Telia vad gäller TV. Fiber / Internet sker via Open Infra och där får du som hyresgäst göra ett eget val om vilken leverantör du vill beställa ytterligare tjänster av, ex kabel-tv, Internet eller Telefoni.

    Om man inte beställt internet via fiber kommer det släckas ner?
    Ja det stämmer, om man inte kör via sin mobil.

    Om man redan har en box från t ex Com Hem för tv och bredband hur gör man då? Kommer inte denna kunna användas?
    Nej den kommer inte att fungera, du behöver en ny tv-box från Telia. Från och med den sista augusti 2021 erbjuder vi Telia som ny leverantör för den kollektiva anslutningen av tv-paketet för våra hyresgäster.
    Du som hyresgäst har därmed tv-paket Start hos Telia i ditt boende där du kan du titta på tv via våra grundutbud.
    Du kan dock beställa ytterligare tv-kanaler och fiber från Com Hem via Open Infra. Vi har installerat öppen fiber där du bestämmer själv om du vill lägga till ytterligare kanaler och vilken tjänsteleverantör du i sådana fall vill beställa dem ifrån.

    Analog = sladd i väggen till digital box eller hur funkar det?
    Det analoga har redan slutat att fungera, idag fungerar det digitala. Där har vi framöver öppen fiber och tv-paket via Telia. De uttag som finns i lägenheterna idag, som Open Infra har installerat, är digitalt. Det gamla Com Hem uttaget kommer inte att användas. Däremot har vi beslutat att inte ta bort dem, det får finnas dubbelt ett tag till framöver.
    Ann-sofie Kommunikatör
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.