Till senaste kommentaren

Jag har nu fått fiber ansluten till min lägenhet. Vad händer nu?

Då jag nu fått fiber ansluten till min lägenhet undrar jag vad jag behöver göra?
Hur får jag de tv-kanaler som jag vill ha och hur kopplar jag på internet?

Kommentarer

  • Så här fungerar det i nästa steg.

    Nu är fibern ansluten och det är dags att välja leverantör till ditt bredband, telefoni, larm och andra tjänster.

    • Gå in på openinfra.com/marknadsplats 
    • Alla leverantörer som finns på den här sidan kan leverera sina tjänster hem till dig.
    • Välj den som passar dig och kontakta dem genom att ringa eller beställa direkt online på deras hemsida.
    • Vissa leverantörer erbjuder bredbandsrouter i tjänsten, andra inte. Ingår inte router i tjänsten kan du köpa en själv i vanliga elektronikbutiker.
    • Basutbudet (SVT1, SVT2, Barn- och kunskapskanalen, SVT24 och TV4) ingår kostnadsfritt och du kommer att få mer information när det är dags att byta TV-box.
    Här nedan kan du se ett utdrag av några av de leverantörer du kan välja mellan.



    Vill du inte ansluta till fiber just nu behöver du inte göra någonting. Du väljer själv hur du vill göra. Om du ändrar dig så finns fibern framdragen och redo i ett uttag i din bostad.

    Det här är öppen fiber
    Vi vill ge dig möjligheten att välja precis hur du vill eftersom alla leverantörer är välkomna. Du är alltså inte bunden till en ensam leverantör. Vi tror på öppen konkurrens, det driver innovation och gör att priserna blir mer rättvisa. Så hitta din bästa deal på openinfra.com


    Hur kommer jag igång med bredband?
    För att komma igång med din bredbandstjänst behöver du koppla in routern i fiberboxen med en nätverkskabel. Du kan också koppla din dator direkt med en nätverkskabel till fiberboxen.
    Datorn och routern kopplar du in i en av fiberboxens gulmarkerade portar som heter LAN1, LAN2, LAN3 eller LAN4.
    Fler tips och frågor & svar finns på openinfra.com/kom-igang och openinfra.com/kundtjanst
     
    Vilken nätverkskabel behöver jag?
    Du behöver en CAT5-kabel eller helst en CAT6-kabel mellan fiberboxen och routern/datorn.
     
    Jag får inte igång bredbandet, vad gör jag? (Innan ca två-tre veckor efter 1 september 2020)
    Det är viktigt att du testar din fiberanslutning och utrustning så snart som möjligt. Här kommer en checklista på vad du ska göra om du inte kommer ut på internet:
    1. Börja med att kontrollera om PWR-lampan (power) lyser, det betyder att fiberboxen har ström.
    2. Kontrollera om WAN-lampan (wide area network) lyser, det betyder den är ansluten mot internet.
    Om PWR-lampan och WAN-lampan lyser betyder det att fiberboxen har ström och är uppkopplad till internet. I det här läget bör det fungera, men om det ändå inte gör det ska du kontakta den tjänsteleverantör som du har köpt bredbandstjänsten av. Alternativt kan du behöva kontakta säljaren till routern.
    Om PWR-lampan och/eller WAN-lampan INTE lyser betyder det att fiberboxen saknar ström och/eller inte är uppkopplad till internet. Mejla en felanmälan till kundtjanst@openinfra.com.
    1. Kontrollera att kablarna mellan fiberboxen och routern/datorn sitter som de ska.
    2. Kontrollera om det är en pågående driftstörning som påverkar fibernätet i området. Driftstatus finns på openinfra.com/status, men även tjänsteleverantörerna brukar ha sina egna sidor med driftinformation som påverkar deras kunder.
    Mitt bredband slutade att fungera, vad gör jag?
    Om anslutningen har fungerat tidigare men plötsligt slutat ska du följa den här checklistan:
    1. Börja med att kontrollera om PWR-lampan (power) lyser, det betyder att fiberboxen har ström.
    2. Kontrollera om WAN-lampan (wide area network) lyser, det betyder den är ansluten mot internet.
    3. Kontrollera att kablarna mellan fiberboxen och routern/datorn sitter som de ska.
    4. Kontrollera om det är en pågående driftstörning som påverkar fibernätet i området. Driftstatus finns på openinfra.com/status, men även tjänsteleverantörerna brukar ha sina egna sidor med driftinformation som påverkar deras kunder.
    Åtgärd: Gör felanmälan till din tjänsteleverantör. Meddela vilken adress det gäller och vilka lampor som lyser eller inte lyser. Din tjänsteleverantör kommer då att göra en felsökning och om det skulle visa sig vara ett fel fibernätet så kommer de att skicka information till Open Infra så att de kan göra en avancerad felsökning. Du behöver inte kontakta Open Infra, det gör din tjänsteleverantör åt dig. Din tjänsteleverantör meddelar även när det är åtgärdat.

    Frågor om TV

    Hur länge har
     jag kvar TV via Com Hem?

    Com Hem kabel TV (via koaxialnätet) kommer stängas för gott 2021-08-31. 

    Kan jag ha Com
     Hems TV (via koaxialnätet) samtidigt som jag har andra tjänster via fiber?

    Ja, det går bra fram tills att koaxialnätet släcks ned 2021-08-31. Koaxialnätet och fibernätet påverkar inte varandra. Du kan närsomhelst gå över till en TV-tjänst via fiber. 

    Vad händer med
     Com Hem?

    Com Hem kommer att tas bort som fast operatör då befintligt koaxialnät kommer att försvinna. Vi bygger ett så kallat öppet fibernät som är leverantörsoberoende. Det innebär största möjliga frihet att själv välja vilken tjänsteleverantör du vill ha. Fri konkurrens helt enkelt. Bland leverantörerna kommer Com Hem att finnas med och de kommer återkomma med ett erbjudande inom kort.

    Com Hem kabel TV (via koaxialnätet) kommer stängas för gott 2021-08-31.
    Ann-Sofie Kommunikatör
    (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.