Hur funkar det om man ska ha inneboende?

hejsan!

Det är ju många som inte har någonstans att bo och jag funderar på att ha inneboende. Måste man fråga er innan? Och hur mycket hyra får man ta?

Kommentarer

  • Hej Hannes,

    Du behöver inte ansöka om tillstånd om du ska ha inneboende. Det är viktigt att du tar del av våra regler om trångboddhet innan du hyr ut en del av din bostad. Det är också viktigt att läsa om vad som gäller under boendetiden för dig själv, dina besökare och eventuell familj och inneboende.
    Du behöver även komma överens med den som ska bo hos dig om en skälig hyra. Hyran ska motsvara hur stor del av lägenheten som du hyr ut. Halva hyran för halva lägenheten, till exempel. Du kan ha rätt att lägga på 10-15% på hyran om du hyr ut fullt möblerat, plus en rimlig del av kostnaderna för el, kabel-tv, internet och annat som hyresgästen använder. Om du tagit ut för mycket i hyra kan din inneboende i efterhand ansöka hos Hyresnämnden om att få tillbaka en del av den betalda hyran.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.