Grillning på uteplats

Hej, jag tycker era regler om grillning är otydliga. Ni skriver att om man har balkong måste man använda elgrill, inte kol/gasol. Hur är det med altan/uteplats, är det samma regler som gäller där? Eller är det tillåtet så länge ingen granne klagar på röken? I mitt bostadsområde har det stora flertalet en grill på uteplatsen så det verkar vara allmän praxis att det är tillåtet att grilla där.

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Det handlar om att man inte ska störa sina grannar med grillos, att alla ska kunna njuta av en skön sommar. Sen kan det ju vara så grannarna kommit överens om att det är ok. Men vår grundregel säger ingen grillning direkt på uteplats.

    På vår hemsida står följande gällande gasol- kolgrill:

    Använder du egen kol- eller gasolgrill ska den stå så pass lågt från fastigheten att oset från grillen inte kan komma in till dina grannar. Det vill säga, inte på eller i direkt anslutning till din uteplats.

    Hoppas att detta känns tydligare.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Tack för svaret. Det står klart och tydligt i reglerna att det inte är tillåtet. Men ändå är det tillåtet om ingen av grannarna motsäger sig det.
  • Hej,
    Det var inte riktigt så jag menade. Från vår sida är det inte tillåtet. Men om ingen meddelar oss om att man grillar på uteplatsen så kan vi ju inget göra. Oftast är det för att grannarna är överens och okej med det och då anmäler man ju inte till oss.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Ok, jag tycker grillning hör till att ha uteplats, det är därför jag blir undrande.
  • Hej igen,

    Jag förstår, men när man bor i flerfamiljshus så måste man visa hänsyn. Sen handlar det ju även om brandrisken när man har en grill nära fastigheten.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör