Golv

Hej. Jag har genomgående flytande ekparkett i min bostad. Får man byta ut den mot likvärdig för egen kostnad? Och vad är intervallet för att få nytt golv av hyresvärden?

Kommentarer

  • Hej,
    Så länge man inte gör en åverkan på underlaget så får man absolut lägga nytt och bekosta det själv.

    Intervall för byte bedöms efter besiktning då man kontrollerar slitaget. Man har tagit bort årsintervallet då det ser så olika ut hur mycket man sliter på golven.

    Skulle vi göra bytet så skulle det troligen ersättas med en golvmatta. Det du beskriver verkar vara något som en tidigare hg lagt in. Nu framgår det dock inte var du bor, så exakt vilken typ av golv som är original i just din lägenhet vet jag inte.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Nej det ligger ingen matta under. Parketten är orginalgolv. Jag bor på Bergfotensvängen
  • Hej igen,
    Okej, då är det lite andra förutsättningar. Vad är anledningen till att du vill byta till ett nytt?

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Det är en aning slitet och skulle vilja ha ljusare golv för att öppna upp rummet. Så det jag undrar över är om man kan få bekosta och göra arbetet själv ?
  • Hej,
    Den frågan måste jag ta vidare då huset inte är så gammalt. vet inte riktigt hur man ställer sig till det. Ber att få återkomma när jag kan ge ett bra svar.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej,

    Då har jag fått svar av ansvarig. Det är okej att lägga in ett annat golv så länge det inte skadar det underliggande. Ett så kallat flytande golv.
    Vid en eventuell utflytt kan det vara så att du måste återställa om det är så att det inte blir godkänt då vid en besiktning.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör