Frågor kring utlandsvistelse

Hej! Jag står idag i bostadskön hos Tyreso Bostäder, och har ett par frågor som kan vara avgörande för när jag vill flytta. Jag har nämligen tänkt mig en lite längre utlandsvistelse på 6-24 månader, med start någon gång nästa år.

Om jag skulle flytta till er innan min resa, så undrar jag om det finns någon kvalifieringstid för hur länge jag behöver bo hos er innan jag kan hyra ut lägenheten i andra hand.

Och å andra sidan, om jag skulle avvakta med min flytt tills jag kommer tillbaka, kan jag stå kvar i er kö även om jag under en tid inte skulle vara folkbokförd i Sverige? Tack!

Kommentarer

  • Hej Mikael,
    Det finns ingen sagd tid för hur länge du måste ha bott hos oss innan du ansöker om att få hyra ut i andra hand. Det viktiga är att du kan styrka din utlandsvistelse som underlag.

    Vad det gäller att stå i vår kö så finns det inget krav på att du måste bo i Sverige. Däremot kräver vårt system ett personnummer. Men det är ju inget problem för dig.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör