Funkar föräldrapenning som inkomst?

Hej!
Hur bedömer ni föräldrapenning som inkomst?

Behövs eventuellt en borgensman?

Kommentarer

  • Hej,
    Föräldrapenning räknas som inkomst. Det handläggarna vil se är intyg från försäkringskassan och uppgifter om arbete/inkomst efter föräldraledighet.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej!
    Det uppstod lite fler frågor,
    Inkomsten som man anger är det man får ut i föräldrapenning och inte det man hade som inkomst när man arbetade?

    Vad är det för intyg från försäkringskassan som behövs?

    Och om man inte har ett arbete att gå tillbaka till efter föräldraledigheten, hur räknas då föräldrapenningen?

    Mvh
  • Hej,
    Nej självklart är föräldrapenningen aningen lägre beroende på hur man tar ut sina dagar. Om man har föräldrapenning kontaktar man försäkringskassan om ett intyg på vad du får ut i ersättning.

    Föräldrapenningen är beräknad på redan utfört arbete, precis som om du är sjukskriven. Vad som händer efter föräldraledighetens utgång har inget med nuvarande ersättning att göra.

    Om det är så att du inte har ett arbete att gå tillbaka till efter föräldraledigheten så bör du ha en a-kassa eller om det är så att du studerar, CSN osv.

    Med vänlig hälsning

    Ann-sofie Kommunikatör