Generella frågor och svar kring fiberinstallationen.

Hur gör jag felanmälan, får det se ut hur som helst och vad gäller för Com Hem?

Kommentarer

  • Om fiberdosan och fel kring installationen

    Dosan är så ful och sladden hänger, varför?
    När man drar in fiber i befintliga fastigheter så görs arbetet på det här sättet. Dosan är en vanlig dosa som används vid fiberinstallation.

    Varför denna placering av dosan?
    Vi försöker placera dosan för att ge dig bästa möjliga täckning och hastighet på fibern. Dosan placeras också på den i förhållande till lägenhetens planlösning bästa plats. Vid installation arbetar vi för att den inte ska störa eller synas allt för mycket, men ge bästa effekt. Dosan placeras i stort på samma plats i samtliga lägenheter men vissa anpassningar beroende på planlösning förekommer.

    Dosan har en lång sladd virad intill sig, är det korrekt installerat?
    Slingan av sladd behövs för att eventuellt kunna korrigera dosan.

    Det har blivit fel vid fiberinstallationen och dosan är trasig, och det känns inte säkert. Vad gör jag?
    Du ska göra en felanmälan direkt till Open infra. Beskriv gärna utförligt vad som har hänt och bifoga bilder. Maila information till kundtjanst@openinfra.com, glöm inte att skriva ner ditt namn, adress och lägenhetsnummer. Open infra prioriterar säkerhetsärenden och brukar vanligtvis lösa felet inom någon/några veckor. Dock kan pågående pandemi påverka deras planering.

    Jag tycker att fiberinstallationen blev så ful och min tapet / målning har blivit förstört, vad gör jag?
    Om något har skadats hos dig i samband med fiberinstallationen ska du göra en felanmälan direkt till Open infra. Beskriv gärna utförligt vad som har hänt och bifoga bilder. Maila information till kundtjanst@openinfra.com, glöm inte att skriva ner ditt namn, adress och lägenhetsnummer. Open infra hanterar ärenden löpande och brukar vanligtvis lösa problemen inom några veckor, dock kan pågående pandemi påverka deras planering.

    Varför dras fiberinstallationen på det här sättet i min lägenhet?
    Vi försöker placera dosan för att ge dig bästa möjliga täckning och hastighet på fibern. Dosan placeras också på den i förhållande till lägenhetens planlösning bästa plats. Vid installation arbetar vi för att den inte ska störa eller synas allt för mycket, men ge bästa effekt.

    Dosan placeras i stort på samma plats i samtliga lägenheter men vissa anpassningar beroende på planlösning förekommer.
    Felanmälan i samband med driftsättning

    Ska jag testa fiberbox och anslutning till internet?
    Ja, det första du ska göra är att testa anslutningen med en fibertjänst så snart som möjligt. Om fiberboxen inte fungerar fast den har ström inkopplad och alla kablar sitter rätt ska du felanmäla det till Open Infra. Kontakt: openinfra.com/kundtjanst eller kundtjanst@openinfra.com

    Det har blivit fel i samband med driftsättningen, vad gör jag?
    Maila din felanmälan till kundtjanst@openinfra.com . Beskriv gärna utförligt vad som har hänt och bifoga bilder. Glöm inte att skriva ner ditt namn, adress och lägenhetsnummer.

    Felanmälan i samband med fibertjänst

    Tjänsten strular eller slutar att fungera
    Om anslutningen har fungerat men sedan tappar anslutningen, eller om du upplever
    hastighetsproblem, bildfrysningar i TV:en eller om du inte får kopplingston i telefon med mera, ska du felanmäla det direkt till din tjänsteleverantör. Kontakt: Din tjänsteleverantör för bredband, TV, telefoni eller smarta hem-tjänster. Felanmälan i samband med driftsättning

    Frågor om bredband

    Bredband 1 Mbit/s ingår i hyran?
    Alla hushåll har bredband med 1 Mbit/s som ingår i hyran, men du behöver aktivera tjänsten för att kunna använda den. Kontakta tjänsteleverantören Internetbolaget och meddela att du önskar få igång 1 Mbit/s-tjänsten. Uppge ditt namn, gatuadress med nummer samt lägenhetsnummer. Om allt fungerar som det ska brukar det bara ta någon dag så är det igång. Kontakt: Internetbolaget 08-522 736 61 eller info@internetbolaget.nu

    Hur mycket räcker 1 Mbit/s till?
    En bredbandshastighet anges i megabit per sekund. 1 Mbit/s är en mycket låg hastighet men räcker för den som endast vill ha möjlighet att till exempel betala räkningar på sin internetbank eller besöka någon enstaka hemsida. Om du har flera enheter uppkopplade samtidigt eller försöker streama film och musik, videochatta eller spela online kommer du att uppleva att 1 Mbit/s är väldigt långsam och ”buffrig” och du bör överväga att beställa en bredbandstjänst med högre hastighet.

    Hur beställer jag en bredband-, telefoni- eller TV-tjänst?
    För att beställa en fibertjänst behöver din anslutning vara driftsatt och ansluten till internet. Alla hushåll hos Tyresö Bostäder är nu driftsatta och du kan nu kontakta valfri tjänsteleverantör som finns på openinfra.com/marknadsplats.

    Om du har pågående abonnemang via koaxialnätet kan du ha det ett tag till, men bind inte upp dig på nya abonnemang för koaxialnätet. Välj din tjänsteleverantör här: openinfra.com/marknadsplats.

    Behöver jag en bredbandsrouter/WiFi-router?
    En router gör att du får ett trådlöst nätverk (WiFi) i ditt hem. Du kan ansluta dator, mobiltelefon och även smarta hem-tjänster till ditt WiFi. Glöm inte att lösenordskydda ditt WiFi-nätverk så att inte obehöriga kan surfa på din uppkoppling. Vissa leverantörer erbjuder bredbandsrouter i tjänsten, andra inte. Ingår inte router i tjänsten kan du köpa en själv i en vanlig elektronikbutik.

    Frågor om TV

    Kan jag ha Com Hems TV (via koaxialnätet) samtidigt som jag har andra tjänster via fiber?
    Ja, det går bra fram tills att koaxialnätet släcks ned 2021-08-31. Koaxialnätet och fibernätet påverkar inte varandra. Du kan närsomhelst gå över till en TV-tjänst via fiber.

    Vad ingår i basutbudet för TV?
    Basutbudet (SVT1, SVT2, Barn- och kunskapskanalen, SVT24 och TV4) ingår kostnadsfritt och du kommer att få mer information när det är dags att byta TV-box under 2021.
    Ann-sofie Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.