Jordfelsbrytare och jordade uttag?

Hej,
Jag undrar varför inte det finns en bättre installation med automatsäkring i skåpet, samt varför finns det inga eluttag med jord i?

Kommentarer

  • Hej,

    Våra lägenheter är byggda under olika tidsepoker. Det gör att utformning, byggsätt och byggregler skiljer sig åt beroende på när huset är byggt. I de äldre fastigheterna är det därför vanligt med ojordade uttag och och att jordfelsbrytare saknas.
  • Okej men det sitter fortfarande ojordade vägguttag i lägenheten.. Vilket gör att skulle det hända något allvarligt så slår inte en jordfelsbrytare ifrån
  • Hej,

    Det är riktigt om inte jordfelsbrytare finns. Däremot finns ju säkringen som löser ut om det blir en överbelastning. Vid större renoveringar tex stambyten brukar man även göra en översyn av el och göra förändringar om det är nödvändigt,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.