Hur många lägenheter förmedlas varje år?

Hej. Jag undrar hur många lägenheter som förmedlas varje år, både innanför kösystemet och utanför?

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Det är olika från år till år.

    2014 hade vi en omflyttning på 8,9%, 2015 hade den minskat till 8,5% och 2016 var den nere på 7,3%.

    I år verkar omflyttningen ligga kvar på ungefär samma nivå som 2016. Vi ser hittills i år en viss ökning i omflyttningen, men den är liten.

    I omflyttningsstatistiken ingår alla typer av omflyttningar. Både lägenheter som sägs upp av hyresgästen eller av oss och som förmedlas till bostadskön och till förturer men även byten och överlåtelser.
  • Tack för svar. Det verkar inte vara många av dessa som hamnar i den officiella bostadskön. 8% av 3000 tusen lägenheter skulle betyda 240 stk på ett år. 5stk nya objekt i veckan, dessa dyker inte upp som lediga objekt på tybos portal. Hur många förmedlas till de som står i den vanliga kön utan förtur? Vad är förtur och hur får man detta?
  • Hej igen,

    Hittills i år har ca 100 lägenheter förmedlats via bostadskön. Resterande omflyttningar är interna och externa byten, överlåtelser och förturer. Fram till 1 oktober 2019 har också Tyresö Bostäder ett kompletterande ägardirektiv från Tyresö kommun om att förmedla ett viss andel av bostäderna till kommunen. Du kan läsa mer om ägardirektivet här

    Du kan läsa här om förturer.