Antal nej-tack

Hej,

På eran hemsida hittar jag följande information om intresseanmälan:

"Om du tackar nej till, eller ej svarar på, fler än fem erbjudanden om visning får du under 6 månader inga ytterligare förslag. Om du tackar ja men inte lämnar in begärda inkomstuppgifter betraktas även det som ett nej-svar. Vid nyproduktion gäller följande, du riskerar att spärras för nya intresseanmälningar om du svarar nej eller inte alls. Det är därför mycket viktigt att du endast väljer lägenheter du verkligen vill ha"

Det som jag undrar är under vilken tidsperiod detta gäller? Säg att jag har tackat nej till två erbjudanden om lägenhet för två år sedan och två under senaste 3 månader. Blir jag spärrad för nya intresseanmälningar nästa gång jag svarar nej-tack? Hur långt tillbaka i tiden tittar ni på nej-tack svar?
För mig som står i eran kö som en extern sökande är det väldigt konstigt att anmäla intresse till lägenheter som jag inte har sett och samtidigt det enda sättet att kunna titta på hur lägenheterna ser ut (nu när man har kommit upp i poängen och börjar få erbjudanden om visning). Vore det inte bättre att erbjuda visning till ett antal personer som har högst poäng som sen efter de har sett den kan anmäla om de är intresserade av lägenheten eller inte? En lägenhet är ju så mycket mer än bara planlösning som man kan titta på innan..

Hälsningar
Katarina

Kommentarer

  • Hej Katarina,

    Tack för din fråga!
    Systemet kontrollerar 180 dagar bakåt i tiden om man tackat nej eller ej svarat. Kommer man under den tidsperioden upp i 5 tillfällen så spärras man i 180 dagar framåt. 180 dagar = 6 månader.
    Detta gäller de lägenhet som publiceras som vanligt och inte nyproduktion där du kan bli spärrad efter ett tillfälle precis som informationen på hemsidan säger.

    "Vid nyproduktion gäller följande, du riskerar att spärras för nya intresseanmälningar om du svarar nej eller inte alls. Det är därför mycket viktigt att du endast väljer lägenheter du verkligen vill ha"

    Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är det bara att du hör av dig igen.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Ytterligare ett förtydligande. Vid erbjudande får du även ett datum för visning av lägenheten och du tackar ja eller nej efter visningsdatumet. Det innebär att det är upp till dig om du går på en visning eller ej. Undantag även här för vår nyproduktion där ingen visning sker utan beslut måste tas utifrån en ritning.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.