Lösenord

Fick mail om att någon gått in på mitt Schibsteadkonto hos er t ex och bytt lösenord där. Det är inte jag som gjort det! Vad göra? Hände igår. Ni kanske vet vem som kan hjälpa till med detta. Skickade mail till Schibstead men de hänvisade till där jag tydligen har varit in.

Kommentarer

  • Hej Christina,

    Det var inte bra, kontosystemet ligger hos Schibsted, och jag har inte tillgång till några av deras uppgifter men jag ska ta kontakt med dom själv så du inte faller mellan stolarna. Så du kan inte längre logga in på ditt konto för att lösenordet är ändrat?

    Med vänliga hälsningar,
    Victor
  • Har pratat med konto-teamet och de säger att inga mail ska ha skickats till den e-mail du skriver ifrån (chaglund). Senast ett mail skickades var 2020-10-15, så om det kommit något mail igår bör du inte klicka på det, kan vara någon annan som låtsas vara oss (så kallat phishing-försök).

    Med vänliga hälsningar,
    Victo
    Victor
  • Okej. Men det står ju att nån ändrat mitt lösenord! Hur är detta möjligt? Och räcker det med att jag ändrar igen eller hur funkar det?
  • Hej Christina,

    Lösenordet ska inte ha ändrats sen du loggade in sist (2020-10-15). Prova att logga in på ditt konto och se om ditt gamla lösenord fungerar. Skriv också gärna vilken avsändare som skickar mailet, och om det finns någon länk i mailet (men klicka inte på den).

    Med vänliga hälsningar,
    Victor
  • Ville bara berätta hur meddelandet såg ut som jag fick på mailen:

    Kom alltså från Schibsted och lyder:

    Ditt Schibsted-konto har nytt lösenord. På din begäran har vi ändrat ditt lösenord. Nu kan du logga in med ditt nya lösenord på alla webbplatser som använder Schibsteds loginlösning. Gjordes datum 15.10 2020 16.05.37. Om det ej är du som bytt lösenord utan misstänker att annan person loggat in, kontakta vår support. Schibsted ASA, Akersgata 55, 0180 Oslo. Länk finns: Ecosystem-SE. Så lyder alltså mailet jag fick från dem. Mailade Schibsted som det står men de hänvisar till er. Vad tror du om detta?

  • Hej,

    Det mailet verkar vara korrekt, samma datum jag fick från supporten. Det kan inte vara så att du återställde lösenord eller liknande när du loggade in the 15/10? Kan det vara så att du hade ett Schibsted-konto tidigare (säg att du varit inne med samma mail på blocket t.ex.) men när du skulle logga in hos oss så ändrade du lösenord? Det är ganska vanligt då många inte vet att vi har samma inloggning.

    Med vänliga hälsningar,
    Victor