Internetradio: Vill se vilken musik som spelas

I min display på radion kan jag se vilket program som pågår, om det är musik står namnet på låten samt artisten. Detta kan man se hos samtliga kanaler som jag lyssnar på utom just Sveriges Radio. Varför är det så?
Lennart Magnusson

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Testa hur det är med tre av våra kanaler, där vi testar en ny teknisk lösning som bland annat ska ge dig den här typen av "meta-data", alltså information om program och kanaler:

    • P2 (den version som inte sänder språkprogram)
    • P4 Plus
    • Radioapans knattekanal
    Ifall du ser musikinformation på dessa kanaler, så fungerar allt som det ska och på sikt kommer detta att finnas med för alla kanaler.

    Om du däremot inte ser någon musikinformation på ovan nämnda kanaler, så vill vi felsöka, för då kanske den databas som din radio går emot använder fel typ av länkar!

    Berätta i så fall vad du har för internetradio så kan jag dels (hoppas jag!) hjälpa dig att manuellt lägga in bättre länkar, och dels kontaktar vi den "kanal-tjänst" som din apparat använder för att hämta länkar till våra kanaler, så att det kan bli rätt för alla lyssnare.

    Tack för att du hörde av dig och hoppas att du ser information på de tre "pilotkanalerna" där vi har infört den nya tekniken!
    Annika Webbmaster
  • Ja det verkar fungera på P4+ och P2, så det fungerar förmodligen även på Knattekanalen. Jag har en Webb-radio som heter Argon iNet3+.
    Lennart Magnusson
  • Bra, då vet vi att vår nya teknik fungerar hos dig!

    På sikt kommer det att finnas musikinformation även på våra övriga kanaler, men tyvärr finns det en del arbete kvar att göra innan vi kan gå över till den nya lösningen för fler kanaler än de tre i piloten. Jag har inte hört om någon tidplan för detta, men hör om det går att komma med en grov uppskattning.
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte hört om någon tidplan för detta, men hör om det går att komma med en grov uppskattning.
    Som jag förmodade finns det många beroenden till andra projekt som gör det omöjligt att ge en bra tidsuppskattning, men det rör sig om "ett par månader, snarare än veckor eller år".

    Vi kommer då att rulla ut kanalerna successivt, så det kommer att dröja olika länge för olika kanaler.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om du har lyssnat något mer på P4 Plus eller P2, så undrar jag hur våra nya ljudströmmar har fungerat rent tekniskt. Ett par lyssnare skriver nämligen om problem i andra radiomodeller (bland annat sporadiska hack i Argon iNet2+ och ofta förekommande problem i Argon 2i) där ljudet hackas sönder och där låtinformation ersätts av obegripliga tecken (se bild). Har du märkt något liknande?

    På övriga kanaler, där vi inte visar låtinformation ännu, ska det inte vara några problem, så det är bara ifall du har lyssnat på P4 Plus eller på P2 mer än testet i mitten av oktober som du eventuellt kan ha stött på felet.

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.