Volymkontroll av Chromecast Audio från Android 12 telefon

Ny Samsung S21 med Android 12 kan inte reglera volym på Chromecast Audio. Fungerar utmärkt med Samsung S7 och Android 8.0.0. Google Home app fungerar förstås också. Kommer en lösning som fungerar tillsammans med SR Play och Android 12?

Kommentarer

  • Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet, som vi inte kände till.

    Utvecklarna får undersöka detta, men om de kommer att kunna lösa det snabbt, eller om det får vänta tills de framöver ska göra ett mer rejält omtag kring hur castingen från våra appar fungerar, vet jag inte än. Det beror lite på hur pass komplicerat det är att lösa.

    Visst tolkar jag dig rätt och du kan ändra volymen, även när det är vår app du castar, genom Google Home-appen? Även om det inte är som vi önskar att det ska fungera, är det ju bra att det går, så jag ser till alla som svarar i forumet känner till denna möjlighet.

    Alla våra program och kanaler finns även på vår hemsida, sverigesradio.se. Om casting av Sveriges Radio är en del av din vardag, så testa gärna om du kan ändra volymen när du castar den vägen. Hemsidan är anpassad för mobiler och är så pass lik appen att de flesta lyssnare kan växla utan problem. Några funktioner skiljer sig dock åt, så det är inte säkert att detta tips fungerar för dig.

    Om du castar till en smart högtalare, så kan en lösning vara att använda våra röststyrda tjänster istället för att casta. Hör av dig i så fall, så kan vi berätta mer om det.

    Tack igen för att du snabbt rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • Om du castar till en smart högtalare ...

    Att detta gäller Chromecast Audio skrev du ju redan i rubriken, och därmed kan du bortse från det jag skrev om smarta högtalare!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för svaret. Javisst är det er app som castar. Volymproblemet verkar vara känt och sägs hänga samman men en patenttvist mellan Sonos och Google. Android tycks, åtminstone tillfälligt, ha stängt möjligheten i Android 12. Undrar om ni har något på gång för att lösa problemet. Annars fungerar allt utmärkt.
    Hälsningar, Hans
  • Tack för den återkopplingen.

    Vi kommer att stämma av detta med utvecklarna under ett möte på onsdag.
    Annika Webbmaster
  • Du har helt rätt. I Android 12 går det, av juridiska skäl, inte längre att använda telefonens volymknappar för att ändra ljudvolymen på Google Cast-enheter överallt i systemet. Vi som utvecklar appar kan inte påverka detta alls, verkar det som, men det ska lösa sig vid en framtida uppgradering.

    Förutom att reglera volymen via Google home, ska det gå att styra volymen via Enhetskontroll (Device control) som du når från snabbinställningspanelen. Jag vet inte om det tipset förenklar något?

    Bra att det mesta annars fungerar utmärkt och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för svaret. Ja vi får hoppas på det. Jag noterar att Spotify verkar ha hittat en lösning, det går fortfarande bra att reglera med volymknapparna när deras Android-app är aktiv i telefonen och jag kopplat in Chromecast Audio. Om nu detta kan vara till någon hjälp.
    Med vänlig hälsning, Hans
  • Tack!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi på supporten ser över hur Sveriges Radios innehåll fungerar på Sonos-enheter och jag har därför letat fram de trådar i forumet från det senaste året som har koppling till Sonos, däribland denna tråd.

    Det finns flera olika sätt att spela upp vårt innehåll i en Sonos-enhet. Ett som jag tycker är bra är att använda vår egen tjänst i Sonos-appen:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    Den tjänsten har vi haft i många år, men när en kollega för ett tag sedan hade problem att casta till Sonos, insåg jag att hon aldrig hört talas om tjänsten. I och med att den syns först när man lagt till den i appen, hade den helt gått under hennes radar. När jag insåg det, så bestämde jag mig för att försöka bli bättre på att tipsa om den till er Sonos-användare som idag lyssnar via casting eller andra tekniker!

    Om du redan känner till den tjänsten, men föredrar att använda mobilappen och casta ljudet, så får du gärna berätta mer om vilka fördelar du ser med att casta jämfört med att spela up genom Sonos-appen, eftersom det hjälper oss att förbättra våra tjänster.

    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu vet jag inte om du någonsin testade vår Sonos-tjänst som jag tipsade om i höstas, men jag passar ändå på att berätta att den tjänsten är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:

    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!

    Annika Webbmaster