Vill kunna söka i programmets arkiv

Önskemålet är utbrutet från en tråd om hur man enklast lyssnar på alla delar i en serie
/Webbmaster-Annika

Varför finns ingen sök-funktion i iPhone-appen under respektive programrubrik?
Exempel: Jag vill hitta ett visst program om AI-teknik som gjordes för ca 10 år sedan i Vetenskapsradion På djupet. Men då det inte finns en sök-funktion får jag scrolla bland 100-tals program genom år efter år utan att ens komma i närheten. Till slut ger man upp!

Vad är det för mening att ha en gigantisk lång lista av avsnitt under en viss programrubrik om man inte kan söka på ett visst begrepp, namn eller titel?

I övrigt är det naturligt jättebra att SR har program gjorda åratal tillbaka i tiden, för den intresserade lyssnaren. Men då måste dessa kunna hittas enkelt. Annars är det som att gå in i ett stort bibliotek utan möjlighet att hitta boken man är ute efter.

Kommentarer

  • Hej Frank!

    Du har helt rätt. Att vi har ett så stort utbud, gör det svårare att hitta rätt både för människor och maskiner. (Ibland gallrar vi av den anledningen.)

    Och just i programmens sidor skulle det vara bra med olika typer av filtreringar, som möjlighet att filtrera bort avsnitt man redan har hört, möjlighet att filtrera efter tid och, det du föreslår, möjlighet att söka! Allt detta är vi medvetna om och vi vill förbättra detta, men just sökfunktionen är troligen svårare att få till än de andra förslagen.

    Den sökfunktion som vi har för hela appen lämnar visserligen en del övrigt att önska, men när jag går in på söksidan och skriver på djupet ai i sökfältet, får jag fem träffar, varav två verkar ha relevant innehåll, men är för nya och för nischade:På våra avsnitts sidor finns det tips på liknande lyssning, och den vägen letade jag fram fler avsnitt från Vetenskapsradion På djupet om AI:Det från 2015 skulle kunna vara det avsnitt du var ute efter, men det kändes fortfarande som lite för få relevanta avsnitt. Dessutom borde åtminstone avsnittet med "AI" i rubriken ha dykt upp vid min sökning, så här finns det möjlighet att förbättra något.

    Jag kollade vidare och såg att sökmotorn inte verkar ha indexerat om alla avsnitt som sändes under programnamnet Vetandets värld (innan 2020), så jag gjorde en ny sökning - men nu sökte jag på vetandets värld ai. Då fick jag tolv träffar varav två var avsnitt som jag redan har länkat till ovan. Bland träffarna fanns det dock två titlar som båda skulle kunna vara det du letade efter:Även här kikade jag på förslag på liknande lyssning, och såg ytterligare ett Vetenskapsradion På djupet (Vetandets värld) som berör ämnet, men ur en specifik vinkel:Hoppas att något av dessa avsnitt är det du ville hitta, och tack för att du fick mig att upptäcka att sökorden "på djupet" missar en stor del av de avsnitt som borde fångats upp! Jag lovar inte att vi kan lösa det problemet, men jag lovar att vi försöker.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.