Bilradio: vissa kanaler saknar musikinfo

Hej!
Jag lyssnar på radio, nästan bara när jag kör bil. Har egentligen ingen riktig radioapparat hemma.
Lyssnar mest på P1, men ibland på andra kanaler, som t.ex. P4 Radio Stockholm (bor i Stockholmstrakten).
På P4 spelas ibland musik, förstås.
Har konstaterat att många andra lokalradiokanaler, som t.ex. Radio Sörmland, eller Radio Södertälje (som jag tror att Radio Stockholm delvis samkör med, eller så är det alltid exakt samma sändning, jag vet inte), där ser man i displayen, vilken låt som spelas för tillfället.

Men inte i Radio Stockholm.
Varför inte?
Det är ju ofta som man undrar "vad är det här för låt?" eller "vad är det här för artist?"
Programledarnas förmåga, att efter låten tala om, vad det var för låt, är minst sagt varierande.
Jag satt idag och växlade mellan Radio Stockholm och Radio Södertälje. Samma musik, samma sändning. Från Södertäljestationen ser man vad det är för låt, men inte Radio Stockholm.

Varför har så många lokalradiostationer, den utmärkta egenskapen, att man ser i displayen, vilken låt som spelas för tillfället?
Men inte P4 Stockholm?

Med vänlig hälsning,
Jonas Räf

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta, Jonas!

    Jag misstänker att skillnaden mellan P4 Stockholm och P4 Södertälje i din bilradio, är att du tar emot P4 Stockholm som DAB-radio medan P4 Södertälje, som inte finns som DAB-kanal, tas emot via FM. Kopplat till FM-utsändningen finns det "metadata" via en teknik som kallas RDS och denna RDS-data tror jag att vi inte har i DAB.

    I så fall kanske det går att aktivt välja att lyssna på P4 Stockholms FM-sändning på frekvensen 103,3 MHz i större delen av länet (se Teracoms frekvenstabell) istället för DAB?

    Jag tar reda på om detta stämmer och hur det i så fall ser ut med möjligheten att framöver få in musikinformationen även i DAB!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Mitt antagande stämde. Våra DAB-sändningar saknar idag musikinformation, men det är något vi hoppas kunna förverkliga framöver.

    Vi kan dock inte lova något, än mindre ge någon tidsuppskattning, eftersom det inte är vi själva utan ett företag som heter Teracom som har hand om utsändningen, och det därmed behöver vara deras tekniska system som hämtar rätt information från oss.

    Som sagt kan du alltså nå samma information för P4 Stockholm genom att lyssna på FM istället för på DAB. Om du berättar vad det är för bilradio, så kan jag försöka hjälpa dig att ta reda på hur du gör detta. (Normalinställningen kan nämligen vara att välja DAB på alla kanaler detta går att välja - men den inställningen kan vi förhoppningsvis "överlista".)
    Annika Webbmaster
  • Tror att detta precis beskriver mitt problem. Har en ny VW Golf GTI som verkar förinställd på DAB och alltså inte ger den info jag uppskattar mycket d.v.s. program och vad som spelas. Hur ”överlistar” jag denna defaultinställning?
    Ann-Sofie Myreberg
  • Hej!

    Om din bil har samma "infotainment-system" som i den här videon, så ser det ut att finnas en inställning här:

    1. Radio settings
    2. Advanced DAB Settings
    3. Automatic DAB - FM switching

    Om den inställningen bockas ur, bör du kunna få radion att hålla sig till FM när du valt en FM-kanal!
    Annika Webbmaster
  • Perfekt info. Tack, precis vad jag retat mig på i några dager.
    Samoht
  • Så bra att du fann denna förklaring!
    Annika Webbmaster
  • Konstaterar att de kommersiella kanalerna lyckas sända den efterfrågade informationen om låt och artist på sina dab-kanaler. Man kan ju tycka att SR med sina stora resurser borde kunna göra det samma nu när DAB radio verkar ha blivit standard i nya bilar.
    Lasse
  • Hej Lasse!

    Jag skrev så här i januari:
    Våra DAB-sändningar saknar idag musikinformation, men det är något vi hoppas kunna förverkliga framöver.

    Vi kan dock inte lova något, än mindre ge någon tidsuppskattning, eftersom det inte är vi själva utan ett företag som heter Teracom som har hand om utsändningen, och det därmed behöver vara deras tekniska system som hämtar rätt information från oss.
    Jag hör med dem på Sveriges Radio som arbetar ihop med Teracom om frågan har kommit vidare sedan dess.
    Annika Webbmaster