Vart tog Dagens Eko vägen?

Saknar Dagens Eko. Vart tog nyhetsprogrammet vägen?

Kommentarer

  • Sändningarna heter nu Ekot hh:mm (starttiden), medan just Dagens Eko har blivit namnet på en podd/podcast/annat program på ett lite förvirrande sätt. Jag testade att söka på Ekot på hemsidan och det är inte helt uppenbart vilket av resultaten som leder dit man vill.

    Flödet med de mer betydelsefulla sändningarna finns dock för avlyssning eller nedladdning här:
    https://sverigesradio.se/ekot

    Slår du på radion, eller strömmar direktsändningen, är det förstås ingen skillnad förutom påannonseringen, för det sänds nyheter på samma tid som tidigare.
  • Hej Lars och Martin!

    Här har vi skrivit mer om detta:
    Var hittar jag Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar?
    Annika Webbmaster
  • Har Dagens Eko och dess redaktion ingen känsla för sitt varumärke?
    Är det bara när man närde en terroristkramare som det fanns viktiga rutiner
  • Du kan lyssna på Medierna här från 12:14 (bör starta där) och fundera över hur välriktad din kommentar är.

    https://sverigesradio.se/avsnitt/namnpubliceringar-nar-anhoriga-blir-offer-dagens-ekos-nya-klader-vacker-kanslor-och-bluffannons-lurade-tidningslasare#734

    Wolf-Watz tycker jag mest svarar pliktskyldigt i enlighet med sitt uppdrag, medan övriga förefaller vara måttligt roade.
  • Hej igen!

    Vi är stolta över vår historia, men historien är inte statisk. Vårt utbud har förändrats och kommer att förändras. Dagens Eko i form av nyhetssändningar i P1 klockan kvart i fem har knappt 40 år på nacken. Även om det är lång tid, så har Dagens Eko funnits dubbelt så länge. Det har dock inte alltid sänts i P1 klockan kvart i fem - eller ens fått kallas för ett nyhetsprogram.

    Dagens Ekos drygt åttiofemåriga historia har däremot alltid präglats av aktualitet, kvalitet och trovärdighet. Den nya podden med det gamla namnet tycker i alla fall jag håller denna fana högt!

    Ursprungligen var Dagens Eko ett fördjupande magasin
    När namnet Dagens Eko 1937 började användas av Radiotjänst (senare Sveriges Radio), var det inget nyhetsprogram. Nyheter stod TT för och de hade mer eller mindre lagt in ett veto mot att Radiotjänst skulle sända nyheter utan att TT var avsändare.

    Dagens Eko var alltså ursprungligen inte nyheter, utan "ett nyhetsfördjupande magasin" med intervjuer och reportage. Det uttalade syftet var att bevaka dagsaktuella ämnen av allmänt intresse:
    Dagens Eko fyller 80 år (2017)

    Detta förändrades, inte minst under andra världskriget, och Dagens Eko fokuserade allt mer på nyhetsförmedling. Formellt var det dock fortfarande TT som stod för nyheter medan Dagens Eko var nyhetsfördjupning. Först 1963 bildades Nyhetsredaktionen på Sveriges Radio, med Dagens Eko (som vid det laget var ett nyhetsprogram oavsett vad vi kallade det) som sitt flaggskepp. Samma år lanserades Lunchekot och 1965 kom Morgonekot. Nyhetsredaktionen bytte namn till Ekoredaktionen 1969:
    Wikipedia: Ekonyheter

    "Dagens Eko, kvart i fem" började i P3
    I begynnelsen sändes Dagens Eko efter TT:s nyheter klockan 19. Jag vet inte hur länge den tiden stod sig, men under större delen av 1960-talet sändes Dagens Ekos klockan 18.30. Här är en 18:30-sändning från februari 1968:
    Dagens Eko 18:30: Grekland överväger att avbryta diplomatiska förbindelser med Sverige

    En stor förändring kom när Dagens Eko blev Dagens Ekon! Vi fick en första upplaga på den idag klassiska tiden 16.45  i "underhållningskanalen P3" och en andra upplaga i P1 klockan 18.00. När Dagens Eko först sändes i P3 på den välkända tiden, vet jag inte (jag är webbmaster, inte radiohistoriker), men åtminstone från slutet av 1970-talet hördes Dagens Ekos första upplaga i P3 klockan 16.45:
    Tablån för P3 den 9 april 1979
    I P1 samma dag sändes Dagens Ekos andra upplaga klockan 18.00:
    Tablån för P1 den 9 april 1979.

    I september 1984 började P3:s första upplaga av Dagens Eko även att sändas i P1 (och senare i P4):
    Tablån för P1 den 22 september, utan Dagens Eko 16.45
    Tablån för P1 den 23 september, med Dagens Eko 16.45

    Tradition och förändring
    Så, ja, det finns en lång tradition av att få höra det klassiska "Det här är Dagens Eko, kvart i fem ..." i P1, men Dagens Eko har en ännu längre historia av varsam förändring.

    På ett plan kan man hävda att den podd som nu bär namnet Dagens Eko är mer lik det nyhetsfördjupande magasin som är programmets rötter. Cirkeln är sluten. Och på ett annat plan kan man tycka att det inte är så viktigt vad Dagens Eko var för 85 år sedan, eftersom vi som lyssnar idag har en stark relation till hur P1 har låtit under de senaste 30 åren.

    Dagens Eko kvart i fem finns för övrigt i ett arkiv på webben, där vi kan hitta alla (?) sändningar sedan den 1 juli 1996. Det är nära nog en tredjedel av detta anrika programs historia, minsann!
    Annika Webbmaster
  • Mediernas inslag om att vi har kunnat höra Dagens Eko, kvart i fem ... varje dag sedan den 1 oktober 1937 är alltså fel när det kommer till den detaljen.

    Det väsentliga i inslaget är dock inte denna detalj. Tydligt är att en del kolleger på Ekot tycker att förändringen är klåfingrig, men även att vi beslutade att kalla alla sändningar för Ekot [klockslag] långt innan podden Dagens Eko skulle få ett namn.
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är inte lätt att försvara en sådan idioti. Det märks av ditt långa inlägg. Begreppet Dagens Eko är alltså 85 år gammalt. Innehållet och klockslaget har förändrats då och då. Men Dagens Eko 16.45 har varit oförändrat i 30 år.
    Nu tar ni bort namnet helt och hållet från er streamingtjänst. Skandal. Varför i hela friden ska en podd, som inte har ett dyft med nyheter som streamingtjänst att göra, överta det namnet? Fullkomligt skandalöst.
    Ditt avslutande konstaterande beskriver er strategi mycket väl. Naturligtvis kan inte podden få överta namnet förrän det "är ledigt". Tror du inte att vi fattar det? Vill man förstöra en så fin tradition så måste man ju ta stegen i rätt ordning. Men självklart hade de som står bakom denna katastrof fullt klart för sig att podden skulle få det namnet så fort som man hade gjort det ledigt.
    Att döpa en podd (!!!) till Dagens Eko är något av det dummaste jag har hört.
    Om nu podden, vem som nu lyssnar på den ?, ska vara ett nyhetsinslag så kan den väl heta Ekopodden. Enkelt och tydligt och utan att göra intrång på en kulturtradition av stort värde.
    Sveriges Radios uppdrag är väl ändå i första hand att sända program i streamingformat, inte hålla på med en massa poddar, totalt utan struktur.
    .
  • Hej Lars R och tack för ditt engagemang!
    Sveriges Radios uppdrag är väl ändå i första hand att sända program i streamingformat, inte hålla på med en massa poddar, totalt utan struktur.
    Detta forum är till för teknisk support. Även om jag tycker att frågor om vårt uppdrag är viktiga och intressanta är jag, som webbmaster, fel person att förklara hur vi tolkar vårt uppdrag. Där är det bättre att kontakta Lyssnarservice:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Däremot ingår det i mitt arbete att hjälpa lyssnare att hitta till vårt innehåll, som denna artikel om vårt uppdrag:
    https://sverigesradio.se/artikel/vart-uppdrag

    Där står det bland annat:
    I sändningstillståndet står att Sveriges Radio “ska bedriva ljudradioverksamhet i allmänhetens tjänst och att verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till ekonomiska, politiska och andra intressen.”

    För att kunna göra det behöver utbud, arbetssätt och teknik ständigt utvecklas och vi måste förhålla oss till de stora frågor som genomsyrar vår tid.

    Utifrån sändningstillståndet har Sveriges Radios ledning bestämt att vi under de närmaste åren kommer att utveckla våra nyheter, digitalt och innehållsligt.
    Att Ekots nyhetssändningar har fått Ekot + sändningstid i titeln istället för en spretig flora av namn, är en del av denna utveckling. Att vi har lanserat en fördjupande nyhetspodd är en annan del av utvecklingen.
    Naturligtvis kan inte podden få överta namnet förrän det "är ledigt". Tror du inte att vi fattar det?
    Jag var otydlig. Det jag menade är att debatten felaktigt kan ge intryck av att den nya podden är orsak till att Ekots nyhetssändningar byter namn, men den förändringen skulle ha skett ändå. Namnen Morgonekot, Lunchekot, Dagens Eko och Kvällsekot skulle ha försvunnit från Ekots nyhetssändningar oavsett om vi hade startat en podd eller inte.

    Hoppas att det nu blev tydligare vad jag menar!
    Annika Webbmaster
  • skulle just lägga in ett bokmärke för att hitta senaste ekot men inser
    att det går lättast i mobilen
    orkar inte läsa all smörja om poddar mm utan vill ha en enkel knapp bara!
  • Hej Ulf!

    Bokmärke på sajten
    Du kan lägga ett bokmärke i webbläsaren till Ekot nyhetssändning sverigesradio.se/ekot. Där når du Ekots sex längre dagliga huvudsändningar (fem på helgen).

    En enkel knapp
    En knapp som startar Ekot finns på vår nyhetssida:
    1. Välj länken Nyheter (sverigesradio.se/nyheter) på vår hemsida
    2. Spela upp senaste Ekot med play-knappen uppe till höger

    Annika Webbmaster
  • Jag kan bara hålla med om att Dagens Eko är en nyhetssändning och ska så vara, jag är ändå ung(19 år) och tycker ändå att just det namnet hör till en nyhetssändning. Därav så vägrar jag att lyssna på den nya podden hur bar den än må vara, när den börjar stänger jag alltså av radion!Vissa saker måste man faktiskt inte ändra trots att det gått lång ti känner jag!  Känner också igen mig i att det är så mycket som ska het något med en avslutning i forma av ordet podd hos Sveriges Radio, det tycker jag ni kan lyfta er över och vara lite mer språkvårdande faktiskt, podd är inget radioprogram enligt mig.
    Ludvig
  • Tack Ludvig!
    Sverige har en god framtid med sådana ungdomar som du. Du förstår så väl vad olika ord betyder och vad valet av ord ger för signaler till mottagaren, lyssnaren.

    Vi är nog många som anser att Sveriges Radio ska sända radioprogram och inte hålla på med poddar.

    Det är skamligt att döpa om nyhetsprogrammet Dagens Eko och ge namnet till något som inte ens hör hemma hos Sveriges Radio.
    Lars R
  • Tack för era synpunkter.

    När det gäller poddar så finns det lite olika tolkningar av vad det begreppet egentligen innebär. En vanlig definition är att poddar är ljudfiler som går att ladda hem och att prenumerera på, och ur den synvinkeln är Ekots nyhetssändningar och Dagens dikt lika mycket poddar som den nya podden Dagens Ekot och Europapodden, vare sig vi uttryckligen kallar dem poddar eller ej. Att tillgängliggöra vårt innehåll digitalt tycker jag att vi på Sveriges Radio ska fortsätta med.

    Läs mer om detta här:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?
    Annika Webbmaster
  • Typisk Sveriges Radio att vränga ord till sin fördel. Påstå att en direktsänd nyhetssändning är en podd är nog bland det märkligaste jag har hört!
    Annika tycks alltså mena att allt Sveriges Radio streamar är poddar eftersom jag genom att betala skatt prenumererar på Sveriges Radio. Och allt som streamas kan jag spara om jag vill.

    Lars R
  • Nej, jag menar att de programserier som vi lägger ut för nedladdning (något förenklat) är poddar. Därmed är inte exempelvis musikprogram som Jazzradion eller sändningar som Morgon i P4 Örebro poddar.

    Detta är inte en definition som vi på Sveriges Radio har hittat på utan ansluter till Svenska datatermgruppen, som är en brett sammansatt grupp av språkvårdare och representanter från medier, högskolor och databranschen:
    Svenska datatermgruppen om "podd-":
    Termen poddradio ('tjänst som möjliggör nedladdning av lagrade radioprogram och musikfiler via internet för uppspelning i dator eller mediespelare vid valfri tidpunkt') är redan etablerad hos bl.a. Sveriges Radio. Den engelska termen podcasting avspeglar att det första dataprogrammet för poddradio skrevs för Apples mediespelare Ipod. Det senare ledet -casting är hämtat från broadcasting, sv. rundradio.
    Poddradio innebar ursprungligen att programmen hämtades automatiskt enligt ett schema som användaren ställde in, som en RSS-prenumeration fast för ljud i stället för text. Numera kallas det poddradio även när en radiostation på sin webbplats tillhandahåller radioprogram för manuell nedladdning. Det engelska ordet pod betyder 'fröskida, ärtbalja, kapsel' men bildligt också 'grej, mojäng'.
    Annika Webbmaster
  • Men varför kalla en podd för något som under många år etsat sig fast som ett av de bästa nyhetetsprogramen i landet, att jämföras med Rapport och Aktuellt, skulle SVT starta ett program som hette Aktuellt- vloggen eller Dagens- rapport, eller något liknande namn? Nej för de fattar att ett bra namn som många om inte alla känner igen ska få vara kvar så som de tidigare varit! Visst sänds väl ” Dagens eko- podden” i etern jag har hört den radio radio om jag inte minns fel!
    Ludvig
  • Sveriges Radio bestämde sig för att sluta använda olika namn som Morgonekot, Lunchekot, Dagens Eko och Kvällsekot och istället ha en liknande namnstruktur (Ekot + sändningstid) för alla Ekots nyhetssändningar.

    Namnet Dagens Eko skulle därmed inte längre användas och när Ekot bestämde vad de skulle kalla den dagliga nyhetspodd som de stod i begrepp att lansera, valde de att återanvända namnet Dagens Eko. Ekots chef Klas Wolf-Watz motiverar detta så här:
    Vi tyckte det gav en tydlig signal om att den här podden blir en modern tappning av allt det som är så starkt med Ekot. Trovärdigheten, kvalitén och historien från 1937 som vi nu laddar om för att nå nya lyssnare
    Valet av detta namn hade säkert inte blivit lika ifrågasatt om namnet hade hunnit "ligga i träda" i åtminstone några veckor, så att bytet från Lunchekot, Dagens Eko etc. till Ekot + sändningstid hann landa lite innan namnet Dagens Eko fylldes med en ny innebörd. (Eller nygammal, med tanke på att Dagens Eko på 1930-talet var ett nyhetsfördjupande magasin som har större likhet med dagens Dagens Eko, än med dagens nyhetssändningar i Ekot 16:45.)
    Visst sänds väl ” Dagens eko- podden” i etern jag har hört den radio radio om jag inte minns fel!
    Du har helt rätt. Nästan alla våra poddar är "vanliga radioprogram" som sänds även linjärt, alltså i våra kanaler (som du kan lyssna på i FM eller strömmat i exempelvis vår app Sveriges Radio Play). Dagens Ekoär inget undantag. De första tre veckorna eller så var det visserligen en ren "webb-produkt" som inte sändes i någon kanal, men sedan den 13 mars hörs podden i P1 vardagar klockan 14.40. På nätet publiceras den klockan 05.00.
    Känner också igen mig i att det är så mycket som ska heta något med en avslutning i form av ordet podd hos Sveriges Radio, det tycker jag ni kan lyfta er över och vara lite mer språkvårdande faktiskt, podd är inget radioprogram enligt mig.
    Där är jag delvis med dig, vilket är något jag utvecklat närmare här:
    Det sätt jag ovan har definierat ordet podd är i grunden tekniskt. Poddar är nedladdningsbara, det skall finnas ett flöde och de olika episoderna ska gå att ladda hem med automatik. Parallellt har det dock vuxit fram en syn både inom Sveriges Radio och hos våra lyssnare där Sveriges Radios utbud delas in i poddar respektive radiosändningar, där podd alltså mer är ett "format". Poddarna är då mer "självständiga enheter" medan radiosändningarna är linjära. Att ge program namn som innehåller "podden" är ett sätt att signalera vilket format det rör sig om. Europapodden är ett exempel på en tydlig podd, medan Morgon i P4 Dalarna är en sändning.

    Att koppla ordet podd till ett format ger ett par problem. Det ena är att det finns gott om program som hamnar i mellanläget. Är exempelvis Godmorgon Världen en podd eller en sändning? Jag (som inte delar denna syn) är fel person att fråga var gränsen går ur detta perspektiv, eftersom jag inte har skillnaden klar för mig.
    Att peta in ett "podden" i namnet är inget lyssnare verkar behöva för att förstå att de kan lyssna på avsnittet "som en podd". Om vi tittar på vilka Sveriges Radio-program som ligger högst i Poddindex denna vecka, ett mätinstrument för just poddlyssning, så är det endast Creepypodden som "heter något med podd":
    1. P3 Dokumentär
    2. P1 Dokumentär
    3. P3 Historia
    4. Creepypodden i P3
    5. P3 Krim
    6. Dagens Eko
    7. Ekot Nyhetssändning
    8. Morgonpasset i P3
    9. Sommar & Vinter i P1
    10. Radiokorrspondenterna Ryssland
    På plats sju återfinner vi alltså Ekot Nyhetssändning och på plats nummer åtta Morgonpasset i P3, båda exempel på program som i första hand är tänkta för linjär lyssning, men som våra lyssnare bevisligen tar del av som poddar.
    Annika Webbmaster
  • Ja och vad säger det oss, jo att folket lyssnar på sådant som inte avslutas med order podd! Säger det er ingenting? Vad tror du om mitt resonemang om SVTs program jag skrev ovan, skulle det kunna ske tror du?
    Ludvig
  • Ja och vad säger det oss, jo att folket lyssnar på sådant som inte avslutas med order podd!
    Med tanke på att vi har populära program som Creepypodden, Europapodden, Klassiska podden och så vidare, så vet vi att folk inte undviker att lyssna på program som innehåller ordet podd.
    Vad tror du om mitt resonemang om SVTs program jag skrev ovan, skulle det kunna ske tror du?
    Det är nog inte en fråga där det är speciellt relevant vad just jag, webbmaster på Sveriges Radio, tror. Mer intressant är hur verkligheten sett ut. SVT har valt att peta in namnet Aktuellt i olika varianter i flera olika andra program från Aktuellts redaktion, som Lilla Aktuellt och A-ekonomi, men det är ju inte riktigt jämförbart med att ta ett etablerat namn och använda det på något nytt.

    Mer relevant är kanske att SVT genom åren har valt att byta namn på sina nyhetssändningar lite fram och tillbaka, så att den sändningstid när vi har vant oss vid att se Aktuellt plötsligt sänder Rapport istället och att namnet Rapport för kortare nyheter har bytts mot SVT Nyheter, som året därpå åter kallats Rapport eftersom SVT Nyheter skulle användas om webbnyheterna.

    Denna beskrivning baseras på information från Wikipedia:
    Wikipedia om Rapport
    Wikipedia om Aktuellt

    När jag föddes 1969 fanns det ett dagligt nyhetsprogram som hette Aktuellt, som hade startat 1958 och haft dagliga sändningar sedan 1961. Aktuellt lades dock ned mot slutet av 1969, i samband med att kanalen SVT2 (eller TV2, som kanalen hette) startades. SVT2 sände nyheter under namnet Rapport. Tydligen fanns det vid den tiden även ett längre nyhetsprogram i SVT1 som hette Nu (som jag inte har något minne av), men 1972 valde man att damma av namnet Aktuellt på nyheterna i SVT1. De korta "raka" nyheterna hette TV-nytt.

    Länge sändes Aktuellt i SVT1 och Rapport i SVT2. I januari 1997 flyttades dock Aktuellts 18-sändning till SVT2, eftersom det var olämpligt med nyheter direkt efter Bolibompa. Den sändningen togs år 2007 över av Rapport. En omorganisation 2001 medförde att Aktuellts huvudsändning klockan 21 bytte kanal från SVT1 till SVT2. Därmed blev SVT1 Rapports huvudkanal (men sändningar fanns/finns även i SVT2), medan SVT2 var Aktuellts huvudkanal, en förändring som en del tittar har haft svårt att vänja sig vid,

    År 2016 bytte de korta nyhetssändningarna som innan dess hade varit en del av Rapports varumärke namn till SVT Nyheter, men 2017 valde SVT att göra SVT Nyheter till varumärke för det digitala nyhetsutbudet, varpå namnet Rapport åter gavs till deras korta nyhetssändningar.

    Så om jag tror att det skulle kunna vara möjligt att SVT kan fylla namnen Aktuellt respektive Rapport med annat innehåll än det vi har vant oss vid, så svarar jag ja.

    Men vad jag tror bygger inte på någon djup analys utan är en ren tantgissning.
    Annika Webbmaster
  • Det tror inte jag faktiskt att de skulle göra något sånt med deras två stora flaggskepp till nyhetsprogram, sen att de byt kanaler osv är ointressant, det är namnet som är intressant för mig. Men så som vi har känt till dessa program och erat egna suveränt bra Dagens eko kvart i fem etc under de senaste åren är ändå samma. Oavsett vad ni säger så kommer jag att bojkotta er nya podd med det klassiska namnet Dagens eko! För jag tycker att det var fel beslut att göra på det sättning har gjort.
    Ludvig
  • Tack, din kritik är tydlig och framförs till rätt kolleger.
    Annika Webbmaster
  • Jag har förgäves letat efter "nya" Dagens Eko i radioprogrammet. Så jag har inte kunnat hitta det, tyvärr.
    Tyckte "gamla" Dagens Eko var bra.
    Patrik A Edgren
  • Jag har aldrig varken hört talas om därför inte heller lyssnat på de poddar Annika räknar upp.
    För mig är poddar något annat än strömmad utsändning. Poddar är något man letar efter någon annanstans än i ordinarie programutbud. Om ni kallar helt vanliga strömmade programinslag för poddar för att det ska låta märkvärdigt så kan jag bara beklaga. Vad är det i så fall för skillnad på en strömmad pod och vilket annat program som helst?
    Jag trodde att pod stod för publiced on demand eller nåt sånt. Hur kan i så fall poddar finnas i ordinarie programtablå? Märkligt och obegripligt.
    Dessutom är det ju extreeeemt ologiskt att döpa en pod till Dagens Eko. Om en pod är tänkt att kunna lyssnas till när som helst, dvs vilken dag som helst, så är ju titeln Dagens Eko rena rama skämtet. Vilken dags eko handlar det om?????
    Lars R
  • Haha ja just det, dagen eko är ju bara dagens idag, imorgon blir det ju gårdagens eko! Det tror jag inte cheferna som tog detta märkliga beslut inte tänkte på, man måste inte ändra på något som fungera bara för det har ett antal år på nacken!
    Ludvig
  • Hej alla!

    Patrik:
    Podden Dagens Eko hittar du här:
    https://sverigesradio.se/dagens-eko

    Den nyhetssändning från Ekot som tidigare kallades Dagens Eko finner du på denna sida, under namnet Ekot 16.45:
    https://sverigesradio.se/ekot

    Vill du lyssna i P1, så är sändningstiden för Dagens Eko vardagar klockan 14.40 (och för Ekot 16.45 just klockan 16.45 - förstås!), se P1:s tablå.

    Lars R:
    Jag utgår från att du inte brukar lyssna speciellt mycket på kanalerna P1 och P3, eftersom de flesta av de poddar jag har nämnt ovan sänds i någon av dessa kanaler. Men nog har du väl hört talas om exempelvis programmet (podden) Sommar & Vinter i P1? Sommarpratarna, alltså?
    Vad är det i så fall för skillnad på en strömmad pod och vilket annat program som helst?
    Det är en mycket bra fråga, som jag har försökt att besvara mer ingående här:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?

    Det finns, även inom Sveriges Radio, två olika synsätt på poddar. Den ena handlar om "formatet" medan den andra handlar om "teknik". Jag, som arbetar med teknisk support, brukar använda den tekniska definitionen. Enligt båda dessa synsätt är väldigt många - men inte alla - program som sänds i Sveriges Radios kanaler även poddar. Skillnaden i hur vi tolkar ordet podd gör dock att vi har lite olika gräns för vilka program som är poddar eller ej. Att inte ens vi på Sveriges Radio har en samsyn, gör det förstås inte enklare för våra lyssnare!

    Formatperspektivet innebär att poddar är program som fungerar minst lika bra att lyssna på utanför tablålagd sändningstid (men inte när som helst, eftersom många aktualitetsprogram inte är relevanta efter en tid). Därmed blir en stor del av vårt utbud, från klassiker som Dagens dikt och På minuten, till nya program som P3 Klassikern och Rock och minnen med Magnus Broni poddar, medan "flödessändningar" som Morgonpasset i P3 och Eftermiddag med P4 Gävleborg inte är poddar.

    För oss med ett tekniskt perspektiv är poddar de program du kan ladda hem. För att det skall vara poddar krävs att det finns något som kallas en podd-rss (eller podd-xml), vilket är en fil som gör att programmet går att prenumerera på och ladda hem automatiskt. För många program sammanfaller synsätten. Även tekniskt sett är Dagens dikt, På minuten och P3 Klassikern poddar, medan Eftermiddag med P4 Gävleborg inte är en podd. För andra program går synen isär. Rent tekniskt är Rock och minnen med Magnus Broni ingen podd, medan Morgonpasset i P3 är en podd!
    Jag trodde att pod stod för publiced on demand eller nåt sånt.
    Eftersom IT-världen kryllar av förkortningar (som rss och xml som jag nämnde ovan) är det många som tror att även ordet pod är en förkortning, men det stämmer alltså inte. Ordet kommer från engelskans ord för frökapsel via Ipod, en mp3-spelare som inte längre tillverkas, som var relativt vanlig när begreppet podcast lanserades. (Våra språkvårdare anser för övrigt inte att ordet, särskilt med stavningen podd, gynnar Apples varumärke Ipod. Även om det ursprungligen fanns en koppling mellan spelaren och det engelska ordet podcast, har ordet podd blivit ett självständigt begrepp, på samma vis som att ordet grammofon inte anses gynna företaget Gramophone Company.)
    Hur kan i så fall poddar finnas i ordinarie programtablå? Märkligt och obegripligt.
    Jag tycker att det vore mer obegripligt att producera program som är intressanta för en bred publik, och välja att endast sända dem i FM alternativt att endast lägga ut dem som podd. Det vore helt enkelt slöseri med lyssnarnas pengar att inte göra innehållet tillgängligt både i sändning och som podd! (Däremot kan vi producera poddar som är så nischade att de inte sänds i FM. Det enda exempel jag kommer på är dock Speedway-podden.)

    Lars och Ludvig om gårdagens Dagens Eko
    Jag tror att jag har hört alla avsnitt av podden Dagens Eko, men sällan den dag som de släppts (och har sänts i radio), eftersom jag brukar lyssna på fyra-fem avsnitt åt gången när jag arbetar i trädgården. Det handlar om aktuella ämnen men är fördjupande program, där aktuella händelser sätts i ett sammanhang, något jag uppskattar. Ibland är det dessutom ämnen jag inte ens visste att jag var intresserad av, förrän jag lyssnar!

    Jag tycker inte att det finns en motsättning mellan att ett program som sänds varje vardag innehåller ordet "dagens", samtidigt som det går bra att lyssna på i efterhand. Det skulle i annars göra att vi får tänka om när det gäller exempelvis Dagens dikt, Tankar för dagen och en del andra program och programpunkter. Dagens dikt har vi för övrigt sänt vid samma tid och med liknande inramning (i samband med tolvslaget) sedan 1937!

    Att lyssna på gårdagens Dagens Eko är alltså inte konstigare än att lyssna på gårdagens Dagens dikt:Spännande reflexion, hur som helst.
    Annika Webbmaster
  • Fast tyvärr tycker inte jag det resonemanget håller, dagens Dikt eller tankar för dagen är ju sånt som håller längre, går att användas vid samma situation till och med flera år senare, dagens eko(podden) tycker inte jag är något som är så vattentätt att det skulle gå att lyssna på ett år efter sändningsdatum en nyhet är nu och ekot ska stå för just det, avskyr att det ska ändras på något bra och som många känner igen! Som sagt var har aldrig och kommer aldrig att lyssna på ett enda avsnitt av den där podden. Skönt att ni inte har ändrat på dagens dikt, är väl nästa på tur i omorganisationens och nytt, nytt tiden vi lever i!
    Ludvig
  • Hej Ludvig!

    Tack för din återkoppling!

    Vi förstår din poäng. Som Annika nämnde i ett tidigare inlägg så framför vi era synpunkter internt. Vi i supporten lägger stor vikt vid att göra era röster hörda, jag kommer självklart se till så att dina åsikter når fram till rätt kollegor även denna gång.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)