Var har ni gömt Lunchekot?

Var har ni gömt dagens luncheko? Finns ej på play på hemsidan
kan ni inte läsa,t ex den översta raden?

Kommentarer

  • Det håller på att ske ett namnbyte så att det som tidigare har kallats Lunchekot numera heter Ekot 12.30. Det är en del i en (varsam) förändring som Ekot genomför där namnen ska bli mer konsekventa. Tidigare har vi haft fem olika namn på Ekots längre sändningar:
    • Nyheter från Ekot
    • Morgonekot
    • Lunchekot
    • Dagens Eko
    • Kvällsekot
    Från och med nu kommer dessa sändningar att heta Ekot [klockslag]. Lunchekot hittar vi därför numera under namnet Ekot 12.30 och gamla Dagens Eko kvart i fem hittar vi som Ekot 16.45.

    Förändringen är så pass färsk att jag inte har hunnit sätta mig in i det hela ordentligt, men det viktigaste hoppas jag att jag har förstått, som att namnet Dagens Eko kommer att fyllas med en ny innebörd, eftersom Dagens Eko från och med helt nyss är namnet på vår dagliga nyhetspodd, se här:
    Podden får namn efter den klassiska kvart i fem sändningen ”Dagens Eko”.

    – Vi tyckte det gav en tydlig signal om att den här podden blir en modern tappning av allt det som är så starkt med Ekot. Trovärdigheten, kvalitén och historien från 1937 som vi nu laddar om för att nå nya lyssnare, säger [Ekochef] Klas Wolf-Watz.
    Daglig nyhetspodd från Ekot fördjupar och ger perspektiv

    Vi som är gamla inbitna P1-lyssnare kan nog bli lite förvirrade i början, men jag tror att det kan bli både tydligt och bra!

    (PS: Är du Christer H. född 1969 som bodde på Lugnets väg som liten? Jag hade en sådan klasskompis.)
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack svaret.
    Jag anser att ni borde informera om namnbytet i anslutning till alla lunchekon som står att finna fram t o m tisdag i denna vecka.
    Hur ska man annars kunna gissa sig till namnbytet?
    Det är tur att Putin inte aviserade ngn kärnvapenbomb idag vid lunchtid, en nyhet som annars kunde ha varit lätt att missa.
    mvh
    Christer H.
    Redaktör, f 41
  • Tack, jag framför ditt förslag till redaktionen!
    Annika Webbmaster
  • Lunchekot lever!
    Tack för tidigare svar om det sedan 1 mars 2023 hädangångna LUNCHEKOT.
    Jag kan nu meddela SR att det lever vidare i all högönsklig välmåga. Idag lördag 4 mars påannonserades Ekot 12.30 av två SR-reportrar som ”Lunchekot” för att sedan avsluta med ”Lunchekot redigerades idag av…”.

    Min kommentar: det kan inte vara lätt att få lyssnarna att lära sig namnbytet när inte ens Ekots egna reportrar har fattat galoppen…
    Här finns vad jag förstår visst utrymme för internutbildning.
  • Hm ... Ja.

    Tydlig information ska snart komma ut på vår sida med Frågor & svar om Sveriges Radio. Jag återkommer med en länk till informationssidan, när den finns på plats!
    Annika Webbmaster
  • Både igår söndag och idag måndag påannonserade reportrarna Ekot, men kallade det fortfarande Lunchekot.
    Ibland tror jag att man ska avstå från att försöka uppfostra folket inkl alla medarbetare och lära dem något nyttan i detta fall ett invant begrepp som många fått i sig med modersmjölken.
    Mvh
    Christer Hjort
  • Hej igen!

    Syftet med det här forumet är att ge teknisk support. Hur den interna informationen och förankringen av namnbytet fungerar varken kan eller bör jag nog uttala mig om.

    Ur supportperspektiv kan jag dock se det på två sätt. Å ena sidan att du har en viktig poäng här:
    ... det kan inte vara lätt att få lyssnarna att lära sig namnbytet när inte ens Ekots egna reportrar har fattat galoppen…
    Vi på Sveriges Radio bör göra det så enkelt som möjligt för lyssnarna, och där är konsekvens är otroligt viktigt, kanske i synnerhet i början av ett förändringsarbete.

    Att kalla Ekots långa sändning vid lunchtid för "Lunchekot" är å andra sidan inte ett stort problem. Det framgår vilket innehåll det rör sig om, vilket det däremot inte skulle göra om Ekots nyhetssändningar klockan 16.45 och 17.45 framgent kallas "Dagens Eko", eftersom detta sedan den 24 februari är namnet på Ekots nya podd.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen och tack för ditt svar.
    Grundproblemet är ju att en lyssnare som vill ta del av Lunchekot inte kan hitta det på er hemsida, eftersom det numera heter Ekot 12.30 (vilket lyssnaren inte har lärt sig - dock inte genom att lyssna på just Lunchekot som återkommande på annonseras under detta namn.

    Hela namnbytet verkar vara uttänkt av någon undersysselsatt kommunikationsstrateg på SR.
    Erfarenhetsmässigt bör sådana hållas på armlängds avstånd från verksamheten.

    Mvh
    Christer Hjort
  • Hej igen,
    Idag sökte jag på Ekot 12.30. Ingen info på hemsidan. Däremot fick jag upp ett enda svar från premiärdagen tisdag 1 mars - resten av veckan stod inte att finna. Svaret från tisdagen hade dock den finessen att det stod Ekot 12:30.
    Så nu gäller det att lära svenska folket att det heter Ekot 12:30 (med kolon) om det ska vara lönt att leta efter det på SRs hemsida.
    Mvh
    Christer Hjort
  • Ett tips är att gå den här vägen (se numrering i bild):

    1. Välj Nyheter (sverigesradio.se/nyheter)
    2. Starta den senaste långa nyhetssändningen från Ekot (vilket innebär Ekot 12:30 på eftermiddagen, tills dess att Ekot 16:45 är det senaste)
    3. Om du vill lyssna på en annan sändning än den senaste, så kan du nå arkivet med alla Ekot via det senaste avsnittet som du kommer till genom att klicka på avsnittets rubrik.

    Annars går det att lägga ett bokmärke till denna sida (eller memorera adressen): sverigesradio.se/ekot

    Ytterligare ett sätt att nå Ekot 12:30 är att gå via tablån för P1. Länk till denna finns på startsidan:

    Med detta sagt, har du förstås rätt. Sökmotorns brister bidrar till att namnbytet ger onödiga problem.
    Annika Webbmaster
  • Annika,
    Tack för ditt svar och goda tips för att hitta programmet.
    Annars får väl UR lägga upp en serie om konsten att hitta rätt i Sveriges Radio.
    Mvh
    Christer Hjort
  • Tack själv för ditt tålamod - och för ett programförslag som kan komma att bli en långkörare ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu finns det en artikel som svarar på flera av dina frågor:
    Var hittar jag Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar?
    Annika Webbmaster
  • Christers senaste fråga är väldigt bra och har fått en egen rubrik, eftersom jag vet att detta är något som många lyssnare undrar över:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?
    Annika Webbmaster