Tillgänglighet: Önskar större text (app Android)

Hej!

Jag undrar om det finns någon möjlighet att välja en större textstorlek som en inbyggd funktion i SR-appen?

Jag hittade den inte och förstår att det kan bli formatteringsproblem om man ökar storleken, men man kanske kunde lägga till ett alternativ för att få beskrivningstexten lite större (förutsatt att jag inte missat något).

Om någon i framtiden söker och har samma problem, kan jag rekommendera att lyssna på webben med appinställningarna för sökmotorn satt till större text (på mobil iaf).

Tack på förhand!
Lina

Kommentarer

  • Hej Lina!

    Vi har ingen inställning i appen som ändrar textstorlek, men vi har en annan inställning som jag själv tycker ökar läsbarheten. Även om kontrasten "på pappret" är lika god med ljus som med mörk bakgrund, så tycker jag (med åldersrelaterat dålig syn) att det är lättare att läsa texten med ljus bakgrund.

    På andra skärmar och med andra synproblem kan den mörka bakgrunden vara att föredra. Testa gärna vad du tycker fungerar bäst! Ljust eller mörkt läge väljer du på sidan med inställningar, som du når från Min sida.

    Mobilens inbyggda tillgänglighetsinställningar påverkar dock även appen SR Play. Här ser du hur du förstorar texten i en Samsung Galaxy:
    Hur du justerar teckenstorlek och stil på din Galaxy-telefon

    Har du en annan mobil så kan den inställningen se annorlunda ut. Hittar du inte hur du gör, så återkom och berätta vad du har för mobil!
    Annika Webbmaster
  • Jag provade ändra textstorleken enl. länken och det funkade jättebra!

    Tack så mycket!
    Lina
  • Så bra att du tog dig tid att fråga - och att det hjälpte!
    Annika Webbmaster