Kan jag ringa supporten? Och vad betyder support?

  1. Är "support" ett svenskt ord?
  2. Kan jag kommunicera med "supporten" med min dator? Vill kunna skriva på tangentbord.
  3. Kan jag ringa till "supportfunktionen" (vad heter verksamheten jag försöker kontakta nu?)

Kommentarer

  • Hej Göte!

    Verksamheten du har kontaktat nu är Sveriges Radios tekniska support och du har ställt dina frågor i vårt supportforum, vilket är vår viktigaste kontaktväg. Syftet med detta forum är att:
    • förstå och lösa problem
    • förklara teknik på rätt nivå
    • förmedla lyssnares synpunkter till rätt kolleger så att våra webbtjänster kan förenklas och förbättras
    1. Är "support" ett svenskt ord?
    Ja och nej. Ordet finns med i Svenska akademins ordlista, SAOL, som är en förteckning över det levande svenska ordförrådet:
    https://svenska.se/saol/?sok=support

    Ordet support i betydelsen stöttepelare och liknande för fysiska byggnader, är belagt i svensk skrift sedan 1600-talet och då inlånat från latin. I den betydelse vi avser här, stödperson inom teknik, har ordet "lånats in ett varv till" från engelskan på 1900-talet. Support är alltså ett lånord, vilka utgör en stor och naturlig del av språket. I din egen fråga är exempelvis även kommunicera ett lånord.

    2. Kan jag kommunicera med "supporten" med min dator?
    Ja, det går bra. Om du skriver i supportforumet, som du gjorde nu i morse, så svarar vi (och ibland andra lyssnare). När någon svarar i din "forumtråd" (under den rubrik du har skrivit) så får du e-post, en avisering, om detta. I denna e-postavisering kan du läsa svaret, men du kan inte svara med e-post, utan måste gå till "tråden", sidan i forumet. I det här fallet hit, alltså:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/vad-betyder-support/

    3. Kan jag ringa till "supportfunktionen"?
    Vi har inget eget telefonnummer, men du kan få bra hjälp av Lyssnarservice på telefon 08-784 84 84. Även om vi som arbetar med den tekniska supporten är experter på att förklara tekniken, så kan Lyssnarservice svara på många tekniska frågor, precis som vi på supportforumet kan svara på frågor om innehållet, vilket egentligen är Lyssnarservice område.

    När Lyssnarservice inte kan svara själva, brukar de i första hand tipsa om detta forum. Om en lyssnare har svårt att skriva hit, så får de självfallet koppla samtal vidare till mig. Att vi på supporten helst vill få in frågorna till detta supportforum, betyder inte att vi är hemliga och okontaktbara andra vägar.

    De lyssnare som får hjälp av mig per telefon är exempelvis synskadade som har svårt att använda forumet och där Lyssnarservice inte riktigt vet hur våra tjänster fungerar med deras hjälpmedel. Det kan även vara lyssnare som har svårt att läsa och skriva, eller lyssnare som är så frustrerade över att tekniken strular att de verkligen inte står ut med att ta kontakt med oss via ytterligare en teknisk plattform.

    Om det går, är vi dock tacksamma över att få in frågor till forumet, för här ger vi bäst hjälp och har rutiner för hur vi följer upp saker!

    Bra frågor. Hoppas att svaret var begripligt.
    Annika Webbmaster