Väckning med SR på Alexa?

Nån som vet hur man kan få Alexa att spela P4 vid väckning på morgonen?

Kommentarer

  • Hej Patric!

    Vad använder du för fysisk högtalare? Det går att få en Amazon Echo att fungera som klockradio, men kanske inte fungerar med riktigt alla enheter:
    Amazon: Alarms

    Enligt denna sida ska det alltså fungera med exempelvis
    "Wake me up to P4 Dalarna on TuneIn"

    Jag hör med de kolleger som gjort vår Alexa-tjänst ifall det även fungerar i vår egen skill, eftersom just P4-kanalerna är enklare att spela upp i vår egen tjänst. (När du ställt in "din" P4-kanal, så behöver du inte slita med att Alexa missförstår P4 Östergötland eller P4 Gävleborg!)
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus
    Annika Webbmaster
  • Hej Patric,

    Det ska absolut gå att lösa! Jag vaknar själv till P2 (Musik) som följs av nyheter efter 10 min.

    Utöver det sätt som Annika hänvisade till (som jag inte kände till, men anar kan trassla pga de svenska ortsnamnen på P4-kanaler) så går det att göra genom att skapa en rutin ("Routine") som vid valt klockslag startar kanalen.
    Rutiner innebär att en åtgärd ("Action") uförs vid en viss händelse ("Trigger"), t.ex. ett klockslag. Du skapar rutiner i Alexa-appen i din mobil.

    Här kan du läsa mer om hur du skapar en rutin:
    Create Alexa Routines for Smart Devices

    Åtgärden i rutinen kan antingen vara att starta P4-kanalen via vår tjänst Swedish Radio (åtgärd/action av typ "Customised") eller via tjänsten TuneIn (åtgärd/action av typ "Music & Media").

    Säg till om du behöver mer hjälp med att få till det!

    Vänligen
    Maksim
  • Tack! Jag fick det att funka med Annikas sätt med Tunein.
    "Wake me up to P4 from Tunein" spelar P4 Gävleborg. 😀

    /Patric
  • Kul att höra att det gick att lösa så smidigt!
    /Maksim