Väckarklockan triggar igång mobilens alarm

Jag har väckning med SR appen men också med vanlig väckning några minuter senare som jag kan snooza eller stoppa. Efter att ha klickat Snooza eller Stoppa fortsätter SR. Stoppar när jag går upp och SR får fortsätta tills jag även stänger stänger av den. Då startar vanlig väckning och det finns inget jag kan göra mer än att sätta på väckning med SR igen eller starta om mobilen. I SR appen står att den annars fortsätter i ett helt dygn
 Sony Xperia 10 III, Android 13
NN
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!
    Bra att du skrev till oss, för det här måste du ju få hjälp att lösa! Börja med att kolla att vår app har rätt att använda en avisering för väckarklockan. Du hittar den här:
    Appen Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Aviseringar > Aviseringskategorier

    Inne på Aviseringskategorier ska kategorin Väckarklocka vara påslagen, annars fungerar inte väckarklockan korrekt.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Tack.
    Nu har jag slagit på den, och sovtimer.
     Vad händer om Staminaläget är påslaget? Tror inte denna app stängts av ngn gng
    NN
  • Nu har jag slagit på den, och sovtimer.
    Då hoppas jag att allt fungerar bättre!

    I tidigare varianter av Sony Xperia var stamina-läget mycket mer aggressivt och pajade möjligheten att exempelvis använda väckarklockan, men idag går det att ställa in så att appar fungerar ändå.

    Den här beskrivningen gäller Sony Xperia 1, men jag hoppas att den stämmer med hur det ser ut i din Xperia 10 III:
    Batteri- och energihantering (sony.net) (tryck på länken Göra specifika appar undantagna från optimering mitt på sidan.)

    Där beskrivs hur man kan ställa in om en app ska kunna fungera trots stamina-läget och förmodligen är SR Play en av de appar som har fått ett Undantag för energisparande. Det brukar vara det bästa valet för appar som ska kunna fungera i bakgrunden (exempelvis när skärmen är släckt)

    Om du föredrar att appen påverkas av staminaläget, så kan du ändra detta själv, alltså!
    Annika Webbmaster
  • Tack då. Vi får se imorgon några timmar efter 7.
    NN
  • Hej igen!

    Hur har det gått?
    Annika Webbmaster
  • Jo jag kom upp som synes och det vanliga alarmet gick inte igång fast det fortfarande är på. SR är inställt på klockslag + Må-Fr. Förmodar att jag inte kan jag ta kontroll över SR larmet gnm mobilens pga så många kanalval?
    NN
  • Hej igen!

    Det verkar som om det blir en konflikt mellan dina två alarmfunktioner. Kanske kan du lösa ditt behov av att kunna vakna ordentligt (alltså mobilens alarm) och lyssna på morgonradio (vår app) vara att endast använda mobilens vanliga alarm, och när det alarmet drar igång, manuellt starta din kanal i appen?

    Om den kanal du vill vakna till är P1, P2, P3 eller P4, kan du göra det extra enkelt att starta en kanal genom att lägga en kanal-widget på telefonens hemskärm. Detta gör du genom att trycka ned SR Play-ikonen tills ett lager öppnas med en del alternativ, däribland "widgetar":

    Med en widget på plats, kan i alla fall jag starta min kanal även när jag är helt nyvaken. (Det fungerar tyvärr inte ifall du vill lyssna på andra kanaler, som P3 Din Gata eller P4 Plus.)

    Hoppas att detta kan göra så att du kan lyssna på oss medan du snoozar med hjälp av ditt vanliga alarm!

    Annika Webbmaster
  • Jo men det kanske funkar. SR-larmet funkar och nu rör det inte ihop sig vad jag kan se.
     Men jag kan ju prova lägga mobilens larm före radion.

    NN
  • Det verkar lovande!

    Inställningen på bilden du delat ska alltså vara påslagen.
    Annika Webbmaster