Väckarklockan ändrar ljudvolymen

När SR väckarkloclan går igång så höjs ljudvolymen på telefonen automatiskt. Går det att justera så att radion stannar på den volym som telefonen var inställd på sen innan? Telefonen ligger rätt nära mig under natten så det blir för hög volym samt att jag inte heller vill väcka resterande av de som bor i vårt lyhörda hus.
Alva

Kommentarer

  • Hej Alva!
    Volymen ska stegras, men på så vis att den börjar lågt och sedan stiger upp till den volym du senast har haft för media. Hör av dig om det inte fungerar så hos dig!

    OBS att medievolymen skiljer sig från den volym du har på exempelvis ringsignal och telefonsamtal. Du kan reglera medievolymen på lite olika sätt beroende på mobilmodell och vilka inställningar du har, men jag brukar oftast ställa in den genom att helt enkelt lyssna på media, exempelvis i SR Play, för när jag gör så kan jag reglera volymen med mobilens fysiska ljudknappar.

    Det sättet kan förstås störa andra om jag har för hög volym och vill sänka, så när jag vill ändra ljudet utan att störa min omgivning, gör jag på det vis Google beskriver här:
    Höja och sänka volymen
    1. Tryck på en av volymknapparna.
    2. Tryck på menyn Moretill höger.
    3. Dra volymreglagen högst upp som du vill ha dem:
      • Mediavolym: Musik, videor, spel och andra mediefiler
      • Samtalsvolym: Volym för den du pratar i telefon med
      • Ringvolym
      • Aviseringsvolym
      • Alarmvolym
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Tyvärr fungerar det inte så för mig. Jag lyssnar på musik på låg medievolym, ca. 15% av maxvolym, innan jag somnar. När väckarklockan går igång går medievolymenupp till ca 45% av maxvolymen på en gång, vilket är relavtivt högt i detta sammanhang. Jag har nu på kvällen testat mig fram hur den fungerar med att ställa väckarklockan 5 min framåt och tyvärr får jag det resultat som jag beskrivit ovan.
    Kan det vara en bugg, fel på telefonen min eller kanske något som appen behöver uppdateras med?
    Alva
  • Ok ... Jag lät rätt tvärsäker, eftersom jag trodde att det jag skrev stämde, men uppenbarligen har jag inte rätt bild av hur alarmets volym ställs. Jag kan tänka mig tre förklaringar:
    • Appens volym för alarmet fixeras efter den medievolym du har inställd när alarmet ställs (vilket på sätt och vis är logiskt - om jag är svårväckt kanske jag vill ha väcknings-volymen på 45 procent, men vill ha mycket lägre om jag lyssnar kvällen innan.)
      Ditt resultat när du ställde ett nytt alarm fem minuter senare borde i så fall ha givit lägre volym, vilket gör teorin svag. Om det var samma alarm som tidigare men en ny tid, kanske teorin ändå stämmer och först om du helt tar bort alarmet, startar om appen och sätter ett nytt alarm blir det rätt.
    • Appens volym för alarmet bygger inte på medievolym utan på alarmvolym
      Hur hög alarmvolym har du? Se under punkt 3 ovan!
    • Den nya funktionen där volymen stiger är felkonstruerad, så att den stegras från önskad volym, inte till önskad volym.
      Alltså som du har uppfattat det. I så fall behöver vi ju förbättra funktionen!
    Oavsett vilken av förklaringarna som är korrekt, så behöver vi förbättra något - och visa tydligare hur det är tänkt att fungera.

    Tack för hjälp att förstå problemet, och förlåt för dessa bryska uppvaknanden!
    Annika Webbmaster