URL utan å, ä eller ö

I svenska språket finns vokalerna å, ä, och ö.

Tyvärr använder Sveriges Radio inte webb adresser med dessa vokaler, t ex är adressen till radioprogrammet "Språket" https://sverigesradio.se/spraket och inte
https://sverigesradio.se/språket.

Det borde vara möjligt att reservera båda webb adresserna.

Då skulle den som sitter vid ett svenskt tangentbord kunna skriva å, ä, respektive ö när ordet stavas med dessa vokaler i svenska språket, medan den som har ett anglosaxiskt tangentbord skriver a, a respektive o.

Särskilt konstigt blir det i radioprogram när radiorösten annonserar att webb adressen innehåller ordet "spraket", ett ord som inte finns i svenskan.

Supportforum för Sveriges radios webbtjänster borde ta kontakt med dem på Sveriges radio som är ansvariga för språkvårdsfrågor!

Kommentarer

  • Hej
    I de flesta fall har vi dubbla adresser om de innehåller åäö, men vi har inte den som primär adress, för de ställer till det i äldre versioner av IE.
    Så skiver du www.sverigesradio.se/språket så hamnar du hos Språket.

    När vi inte längre stöder den äldre versionen av IE så kommer vi att ändra primär adress på de sidor som berörs.

    mvh
  • Mest beklagligt med att ersätta åäö med aao är att studiopersonalen förstör svenska språket genom att istället för att säga "språket" säger "spraket".
    Detta är verkligen inte svenska!
    Rådgör med SR ansvariga för språkvård.

    Så vitt jag är rätt informerad stödjer Microsoft inte längre Internet Explorer.
    Microsoft erbjuder istället Edge.
  • Jag ska återkoppla till Språket så att de är medvetna om att de kan säga språket.

    När det gäller IE så fungerar den fortfarande, och vi stöder alltid två versioner bakåt, så än så länge måste vi behålla stödet.

    mvh