Uppspelningshastighet

Varför går det inte att justera uppspelningshastigheten mer exakt? så som det gör i många andra appar? Om man, som jag, behöver ha lägre hastighet än den normala, så är steget alldeles för stort om man sänker ett snäpp. Det är enorm skillnad på 1,0 och 0,75 lyssnarupplelsesmässigt. Och eftersom många programavsnitt är låsta till SR-appen går man miste om mycket.
Mattias

Kommentarer

  • Hej Mattias!
    Liknande önskemål har vi fått förr, både när det gäller lyssnare som vill snabba på uppspelningen utan att det låter som Piff och Puff och för lyssnare som vill sakta ned, utan att det blir för sävligt. Det är ett bra förslag, men än så länge har det tyvärr inte tagit sig in på listan över vad vi ska förbättra. (Vi får väldigt många bra förslag från lyssnare.)

    Jag kommer att ta upp förslaget på nytt, men passar även på att kartlägga hur en mer flexibel uppspelningshastighet helst bör utformas. Föredrar du fasta steg med större känslighet, i synnerhet i närheten av normal hastighet eller en inställning där du själv anger hastigheten, antingen med ett reglage eller genom att skriva in ett fritt värde, men med en övre och en undre gräns? (Jag vet inte ens om ett steglöst reglage är svårt att bygga rent tekniskt, vilket förstås är en viktig aspekt. Här är jag främst intresserad av vad ni som efterlyser funktionen föredrar!)

    Har du förslag på andra ljudtjänster, exempelvis din vanliga podcast-app, där det är bra alternativ som vi kan hämta inspiration från?

    Mer flexibel uppspelning är hur som helst ett bra förslag, och jag hör med utvecklarna hur de ser på detta idag.
    Annika Webbmaster
  • För mig personligen skulle det optimala vara ett fritt reglage. Det är dessutom ett relativt användarvänligt sätt, både om man vill justera hastigheten lite grann eller om man vill höja mycket. Men vad jag har förstått så är det allra vanligaste att man vill höja till 1,5 eller högre. Skulle jag tillhöra den gruppen så skulle jag tycka att det vore bekvämare med Google podcasts design, som har både förvalda alternativ, samt ett fritt reglage (vilket skulle kunna ersättas med tom ruta där man skriver in fritt värde, om det är enklare att konstruera.) Storytel har liknande design.

    Podme-spelaren har fasta lägen med tiondels-känslighet nedåt, men inte uppåt - så utgår man från deras utformning skulle man behöva lägga till minst ett steg om man vill tillfredsställa även dem som vill finjustera uppåt. Går det att få plats med designmässigt skulle det vara ett fullgott alternativ för min del.

    Mattias
  • Tack för att du tog dig tid att berätta hur du helst ser att vi utformar detta, vilket jag ser till att rätt kolleger får del av!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.