Uppspelning av SR i Sonos/Tunein via google home ligger nere
Röststyrningen av SR i Tunein i Sonos via Google home fungerar inte sedan några dagar. Alla andra kanaler i Tunein går att röststyra fortfarande. Har ni missat att anpassa något i förhållande till någon uppdatering eller liknande?
Följ inlägget
0
följare
Det är ett problem mellan Tunein och Google och så vitt jag kan bedöma är det många kanaler som drabbas. Se till exempel här:
Tune in broken? (Reddit)
Felet verkar ha uppstått den 2 juni, och påverkar inte möjligheten att lyssna på Sveriges Radio med Tunein andra plattformar än just Google.
Mattias:
Med Google Home finns det en enkel lösning. Skippa Tunein och lyssna med vår egen tjänst (åtminstone tills felet är åtgärdat).
Jag tar P4 Uppland som exempel, men samma metod fungerar förstås med alla kanaler. Säg:
Då startar du vår tjänst i Google Home och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga: Nästa gång räcker det med att säga: Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer den igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.
Johan:
Sonos och ytterligare någon enheter som har Google Assistant installerat utan att vara "Googles egna", har tyvärr inte tillgång till hela Googles vanliga utbud.
De största tjänsterna (som Spotify och Tunein) ingår alltid i ett grundutbud och i vanliga fall räcker det långt, men nu när Tunein och Google inte fungerar ihop, så kan ni med Sonos tyvärr inte ta del av vårt innehåll genom att "prata med Sveriges Radio". Svaret kommer troligen att bli något i stil med "Sveriges Radio stöds tyvärr inte av den här enheten"
Du kan förstås ta del av vårt innehåll via vår vanliga, icke röststyrda, Sonos-tjänst. Behöver du stöd där, så fråga!
Det går även att använda Alexa:
Alexa on Sonos
Sveriges Radios Alexa-tjänst fungerar fullt ut på Sonos. Läs mer om vår Alexa-tjänst här:
Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus
Jag hoppas verkligen att detta problem snart är löst!
ps. Det är just P4 Uppland jag vill spela 😀
Det är tråkigt att vår egen tjänst inte fungerar hos Johan och andra med Sonos.
Det står till och med på Googles supportsida att man behöver ställa in vilken radiotjänst man vill använda:
Länka dina radiotjänster
Men om jag går in på motsvarande sida på engelska, så står det I och med att jag sett flera rapporter om att Google försökt öppna en podd i Spotify eller (i internationella forum) försökt spela radio från andra tjänster, kan det vara något här som spökar.
Jag vet inte om det går att komma runt genom att fört be att få prata med Tunein, och därefter spela upp en kanal. Det är åtminstone värt att testa, tänker jag, i synnerhet för er som inte kan "prata med Sveriges Radio" ...
Men när man skapar en rutin i Google Home t.ex. att sätta en rutin som startar radion en viss tid på morgonen så använder Google Home just TuneiI och man ska där sätta in P4 XXX som sitt val.
P3 funkar med inte en lokal P4-kanal
//Johan
Den här funktionen fungerar inte på högtalare med Google Assistent från Bose och Sonos.
Gruppera dina Google Assistent-enheter
... och för små Google actions som vår
Men även utan att Sonos eller Bose ingår i högtalargruppen, finns det begränsningar som gör att funktionen där samma innehåll spelas upp från flera enheter inte fungerar fullt ut med den typ av Google action (dvs. "Google assistent-app") som Sveriges Radio är.
Vid multiroom används stora tjänster som Tunein och Spotify. Vi för samtal med Google för att kunna utveckla våra tjänster åt det hållet, men det går långsamt. Vi är helt enkelt en aktör med en mycket liten publik jämfört med internationella företag som Tunein och Spotify, och har därför inte tillgång till samma "gräddfil".
I och med att dessa stora tjänster har fungerat så bra som de har gjort, brukar vi i vanliga fall tipsa lyssnare om att använda just Tunein för just "multiroom".
Med rutiner ska vår tjänst fungera
Vad är det för enhet du har detta problem med?
Vi har fått in andra rapporter om att det är problem att skapa rutiner med vår tjänst, och vad det beror på, vet jag inte (om du inte har med en högtalargrupp i bilden, och det är den begränsningen som spökar).
Här har vi skrivit om detta för över ett år sedan, tyvärr utan att ange närmare hur du gör än detta:Få hjälp med dagliga rutiner av din smarta högtalare
Senare idag hoppas jag att jag hinner redigera i denna tråd så att ämnet är just Sonos-problemen.
Jag vill alltså flytta över frågor som rör problem med ruiner och multioom till egna trådar. Både ni och vi på Sveriges Radio vinner på om tipsen blir mer skräddarsydda för de olika (men besläktade) problem som uppstått till följd av att Tunein och Googles rösttjänst inte fungerar fullt ut. Google själva skriver:
En annan lyssnare, Mattias, skriver: En annan lyssnare skriver dock att det fortfarande inte fungerar hos honom.
Har ni andra märkt samma förbättring? Om inte, så testa omstart och berätta hur det går.
Ni som kunnat lösa problemet genom att använda vår egen tjänst får självfallet gärna fortsätta att använda den, även när Tunein börjar fungera som vanligt. För er som inte kunde få full funktion med vår egen tjänst, till exempel ni som har Sonos, hoppas jag att det fungerar lika bra som för Mattias!
P4 och frekvenser
För P4-kanaler bör ni kunna använda den frekvens som är aktuell hos er, eller möjligen den som finns på "huvudorten", ifall Tunein endast har lagt in en frekvens per kanal.
Här kan ni leta upp ert län och se vilken frekvens som gäller:
Frekvenstabeller radio
P2: Välj Stockholms-frekvensen för musik
Om ni vill lyssna på P2:s musik-kanal, utan att det är språkprogram delar av dagen, så testa frekvensen 96,2.
(Det ska, i vanliga fall, gå att få rätt P2 genom att be om P2)
P1 och P3: testa Stockholms-frekvenserna
För P1 och P3 kanske den lokala frekvensen hos er inte fungerar. Testa i så fall den som kanalerna sänder på i Stockholm, vilket är 92,4 för Stockholm och 99,3 för P3.
Webbkanaler har ingen frekvens
Radioapans knattekanal, P4 Plus och några andra kanaler som vi endast sänder över nätet, har ingen egen frekvens, så med dessa kanaler fungerar metoden inte.
”Prata med Sveriges Radio Spela P4 Jönköping”
Så funkar det direkt via SR istället för via TuneIn.
En annan lyssnare, Sven-Olof i denna tråd, har inte fått till rutiner med vår tjänst, så jag hoppas att ditt inlägg får honom att försöka på nytt!
För att hjälpa dig så effektivt som möjligt vill jag veta vad det är för kanal och vad du har för högtalare.
Som Magnus skrev (tack) fungerar tyvärr inte vår egen Google-tjänst på Sonos. Med andra "icke Google-enheter" (Lenovo, Bose, Harman Kardon med flera) varierar stödet. På vissa modeller är det samma problem som med Sonos, där det inte fungerar på någon modell, medan andra fungerar lika bra som Googles egna högtalare, där det alltså fungerar på alla modeller.
Det går inte heller att använda vår tjänst på grupper av högtalare, vilket förstås är trist.
Allt fler lyssnare har rapporterat in att de har hittat olika strategier för att få våra kanaler att fungera med Tunein + Google igen, så om du vill spela upp en kanal på en grupp av högtalare eller på en högtalare där vår egen tjänst inte stöds, så vill jag tipsa om hur du kan säga för att få Tunein att lyssna.
Igår gav Magnus ett tips om att utgå från kanalens frekvens, som jag sedan skrev lite mer om. Testa gärna den metoden om du vill använda en högtalare där vår egen tjänst inte stöds.
Lycka till!
Kommer det tillbaka på Tune In?
/Hasse Lindgren
Sedan började rutinen funka igen
Detta fungerar för mig!
Lägg alltså in ”Prata med Sveriges Radio, spela P4 Västmanland”
Johan: Tack! Just tydliga beskrivningar av vad som fungerar bättre, är en stor hjälp.
Karl-Axel: Bra att det fungerar!
Annars verkar flera lyssnare ha hört av sig om att just P4 Plus slutat fungera under helgen, som jag tolkar det är det Tunein de använder. (Varför problemet med P4 Plus hos dessa lyssnare kommer långt senare än vad det gjort med de flesta av våra kanaler hos många andra lyssnare, vet jag inte.)
Så för mig funkar det just nu.
Hoppas att det fortsätter att fungera bra framöver.