tydligare tal

När SVT sände "Händelser vid vatten" fanns en funktion på SVTplay där man kunde välja tydligare tal om man tyckte att det var svårt att höra rösterna i förhållande till bakgrundsmusiken och andra ljud. Har ni någon sådan funktion på t ex Vikingar? Jag lyssnar i appen srplay på min Samsugn android. Även P3Historia kunde behöva det. Och säkert andra program med. Mvh Kristina

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Tack för tipset om SVT-funktionen Tydligare tal. Den funktionen bygger på att programmet är inspelat i så kallat 5.1 ljud, där talet kommer från en centrum-högtalare och övrigt ljud från fyra sidokanaler. SVT:s nya funktion höjer helt enkelt talljudet något och sänker nivån från sidokanalerna. Smart och bra - men tyvärr inte något vi kan ta efter, i och med att våra program inte spelas in med den tekniken.

    Vi behöver arbeta med hörbarheten på andra vis, inte minst i själva radioproduktionen, och hur vi gör detta kan du läsa här:
    Hörbarhet och bakgrundsljud

    Jag vet dock att även vi har gjort försök att filtrera fram "talets frekvenser" och tona ned övrigt ljud, men med andra tekniker än den som SVT använder. Jag vet däremot inte hur dessa försök har gått, så jag stämmer av det med Christian Gillinger, som ansvarar för tillgängligheten på Sveriges Radio.

    En funktion i vår app som kan underlätta, är att du kan spela upp program i lägre tempo, vilket jag själv (med normal hörsel) ibland använder när det är svårt att uppfatta vad som sägs. Här kan du läsa hur du ändrar uppspelningshastighet:
    Fel hastighet i appen

    Oftast hjälper det mig, men när det inte hjälper bli det istället extra frustrerande att höra en röst som drunknar i ett "miljö-ljud", fast i i lite långsammare tempo.

    Jag återkommer när jag har hunnit prata med Christian Gillinger!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag fick ett snabbt svar från Christian, men har missat att berätta vad han skrev. Arbetet med att utveckla tjänster för att tekniskt kunna öka hörbarheten pågår, men har en tid legat still eftersom vi har rekryterat en ny verksamhetsutvecklare för Ljudmedvetna arbetssätt (till vilket "Tydligare tal" hör). Jag kommer att tipsa denna nya utvecklare om dina synpunkter.

    Det positiva är att det troligen blir ett välgjort arbete i och med att det finns en egen verksamhetsutvecklare med lite folk som tar tag i det systematiskt och organiserat. Det mer frustrerande är förstås att vi visserligen är på banan, men att det dröjer innan vi kommer i mål ...

    Tack för att du fick mig att ta reda på mer om detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har stora problem med att höra vad som sägs i poddar på grund av olika ljud som är inlagda tex bakgrundsljud och liknande. Helst skulle jag vilja att det finns en en funktion i appen där det går att stänga av stämningsljud/ bakgrundsljud, men om inte det går så vill jag att dessa ljud minskas i mängd och ljudstyrka. Mvh Martin
    Martin
  • Håller verkligen med. Har också påtalat detta. Dåligt redigerat.
    Kristina Andreasson
  • Hej Martin!

    En funktion i appen där man skulle kunna inaktivera bakgrundsljud är ingen dum tanke. Jag som själv inte är utvecklare kan dessvärre inte svara på hur pass lätt eller svårt det skulle vara att implementera en sådan funktion, men jag kommer framföra förslaget till kollegorna som arbetar med att utveckla appen!

    Kristina, jag lyfter din feedback till utvecklarna på vår nästa avstämning.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)