Tunein och Sveriges Radio

NRK och norska P4-gruppen drar sig helt tillbaka från Tunein nu i veckan:
NRK og P4-gruppen ut av TuneIn – NRK – Om NRK

NRK har en uttalad strategi att göra sig oberoende av distribution via tredje part och vi på Sveriges Radio förstår detta beslut. Även vi själva ser helst att lyssnare i första hand ska använda våra egna tjänster, men eftersom aggregatorerna är så integrerade att det idag inte går att lyssna utan dem på vissa enheter (Googles rösttjänster exempelvis, som är en viktig plattform för synskadade och rörelsehindrade), tror vi inte att den väg NRK har valt är rätt för oss. Nu. Hur framtiden ser ut vågar jag inte sia om!

Finns en öppen databas som arkiverar url strömmar:
https://www.radio-browser.info/

Problemet med TuneIN är att dom är kommersiella och appen kostar pengar. Har köpt appen för 99 öre men dom respekterade inte livstids licensen.
Boris

Kommentarer

  • Hej!
    Tunein har även en gratis-app för mobiler och datorer. Att den appen är svårfunnen är ju i sig ett problem och du är inte den första lyssnare jag varit i kontakt med som har haft svårt att hitta deras gatisversion.

    Att NRK från och med idag inte längre går att nå med den appen ser jag inte som något större problem, eftersom det finns möjlighet att lyssna i samma mobiler, surfplattor och datorer via NRK:s egna appar (eller via andra tredjepartstjänster som radio-browser.info).

    Det som skapar problem för NRK:s lyssnare är att Tunein är så integrerat på vissa plattformar och att det där inte finns några alternativa sätt att lyssna. Tesla-bilar, smarta kylskåp, diverse högtalarsystem ... Och, extra viktigt, Googles röststyrda tjänster. NRK tipsar sina lyssnare om att casta ljudet från NRK Radio till Googles högtalare, men det hjälper inte exempelvis synskadade och rörelsehindrade lyssnare, där röststyrning tills nu gett dem möjlighet att ta del av samhällsinformation på ett enkelt vis.

    Att dra sig tillbaka från Tunein sker alltså till priset av sämre tillgänglighet.
    Annika Webbmaster