Hur är sovtimern kopplad till pushnotiser?

Varför måste pushnotiser aktiveras för att (sov-) timern ska kunna användas? Ingen motsvarande app kräver det, vad jag ver. Jag vill bara att spelningen ska stanna efter en viss tid. (Definitivt vill jag inte få meddelanden om nya poddavdnitt och nyhetsinslag från Ekot.)
Greger

Kommentarer

  • Hej Greger!

    Du behöver inte ta emot några pushnotiser, men appen behöver ha rätt att visa aviseringar för att timern ska fungera. En avisering för sovtimern behövs nämligen för att timern ska fungera när appen spelas i bakgrunden, som när skärmen är släckt.

    Jag ber mina kolleger på utvecklarsidan att ändra detta i appen. Om det kunde stå Tillåt aviseringar (eller notiser) istället för Tillåt pushnotiser så blir det genast mindre förvirrande.

    Det är två ställen i mobilen som du behöver kika på:

    1. Inne i Sveriges Radio Play.
    Tryck på länken Min sida nertill i appen Sveriges Radio Play. På sidan som öppnas trycker du på Pushnotiser. Då når du vyn på bilden nedan. Slå på reglagen för Tillåt pushnotiser och Allmänt:

    2. Inställningar
    Öppna appen Inställningar , välj Appar och Sveriges Radio Play
    Tryck på Aviseringar och därefter på Aviseringskategorier.
    Reglagen för Allmänt, Spelare och Sovtimer bör vara påslagna, se bild:

    Om det inte går att följa mina beskrivningar, så berätta var det ser annorlunda ut hos dig!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för snabb och tydlig hjälp. Dessvärre finns inte menyn med Aviseringskategorier. I operativsystemet kan jag bara tillåta eller neka, och därefter välja sättet. I er app ser det ut som du beskriver, men märkligt nog kan jag inte ändra reglaget för Lokala nyheter från P4.
    Greger
  • Att aviseringskategorier inte visas har jag sett förr! En annan lyssnare som hade problem att se aviseringskategorierna skrev:
    Fanns en särskild knapp först: Hantera aviseringskategorier för varje app.
    Det reglaget måste slås på först. Sedan hittar man menyvalet Aviseringskategorier, som är dolt annars.
    Jag ser inte det alternativet i min halvgamla Samsung-mobil, men jag tror att den inställningen gömmer sig under Inställningar -> Aviseringar -> Avancerade inställningar -> reglage där du slår på Hantera aviseringskategorier för varje app

    När detta är gjort, så ser vi över hur du kan välja och välja bort vilka lokala kanaler som får skicka pushnotiser.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika,
    Funktionen med kategorier hade de verkligen gömt, men nu har jag kunnat följa alla dina instruktioner och håller tummarna för att det fungerar. (Det ovilliga P4-reglaget stängde av sig självt efter ändringarna i kategori-menyn.)
    Varmt tack för föredömlig hjälp.
    Greger
  • Skönt!

    Att du behövde gå in och mixtra i tre olika ställen för att appen skulle kunna visa rätt notiser, är helt åt skogen, men inget jag tror att vi kan göra något åt. Däremot kan (och vill) vi ta ansvar för vad vi själva kallar inställningen inne i appen.
    ... Om det kunde stå Tillåt aviseringar (eller notiser) istället för Tillåt pushnotiser så blir det genast mindre förvirrande.
    Jag har föreslagit detta till mina kolleger, men kommer även att ta upp frågan på det möte jag regelbundet har med utvecklarna. Små "skav", som vad vi väljer att kalla en viss inställning, är otroligt viktigt för att appen ska bli enklare att använda. En av mina uppgifter är att se till att vi inte slarvar bort den typen av frågor, som sammantaget bidrar till att appen blir svårare att använda.

    OM du har en Samsung Galaxy med Android 14 (One UI 6) , så är det bra att känna till att flera lyssnare har fått problem med vår sovtimer i den kombinationen, vilket vi felsöker här:
    Problem med sovtimern, Samsung Galaxy, Android 14
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.