Timerfunktionen

Hej,Varför måste aviseringar aktiveras för att jag ska få tillgång timerfunktionen i SR-appen?

Jag förstår inte varför jag som lyssnare tvingas störas av nyhetsaviseringar på natten för att kunna somna behagligt med timerinställningen?

Med vänliga hälsningar

Kristian
Kristian Agneklev

Kommentarer

  • Hej Kristian!
    Du behöver inte ta emot några nyhetsaviseringar, men appen behöver ha rätt att visa aviseringar för att timern ska fungera. Utan denna avisering måste appen ligga i förgrunden, det vill säga visas på skärmen, för att timern ska fungera, och att ha skärmen på är ju inte heller önskvärt när du ska sova.

    Batteriinställning
    Jag passar på att tipsa om att det finns en batteriinställning som också kan ge appen problem. Gå in i mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar")

    Två olika aviseringsinställningar
    För att få avisering för sovtimern men tacka nej till pushnotiser om nyheter etc, så behöver du se över både mobilens inställningar och appens inställningar.

    Jag tycker själv att det är otydligt vilka inställningar som gör vad och kommer att ta upp detta med apputvecklarna och hoppas att vi kan förenkla och förtydliga detta!

    Tillåt att appen visar avisering för sovtimer
    Öppna mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar som du ska slå på

    När Aviseringar är påslaget når du alternativet Aviseringskategorier. Gå in där och se till att åtminstone Allmänt, Spelare och (förstås) Sovtimer är påslagna.

    Ställ in vilka aviseringar appen skickar
    Därefter öppnar du Sveriges Radio Play -> Min sida -> välj Pushnotiser där "huvudreglagen" Pushnotiser och Allmänt måste vara påslagna, men samtliga andra kategorier kan slås av.

    Nu bör det fungera som du önskar, så att du får en avisering som gör att sovtimern fungerar men slipper pushnotiser om nyheter.
    Annika Webbmaster