Telefonare med 2000-talsteknik

Hej!

Denna fråga kanske inte landar helt rätt, eftersom den handlar om att få IN material och inte få UT det via webb, mobil, et.c.. Ni får väl bolla vidare mina tankar internt om ni vill...

Det är ganska vanligt med telefonintervjuer i radio, och kvaliteten på dessa är ofta rätt usel... Inte SRs fel, utan helt enkelt för att vanlig telefoni inte medger bättre kvalitet. Det är inte bara väldigt smalbandigt, utan ofta "vasst" och ibland nästan "gurgligt"... Framför allt i bilen, med bakgrundsbrus från vägen, är det extremt svårt att höra vad som sägs.

Jobbar SR med att försöka få bättre kvalitet på "telefonare"? Att supporta samtal via Skype, Whatsapp, et.c. - eller kanske bygga en egen "SR Gäst"-app som en intervjuperson kan installera snabbt och enkelt för att sedan vara med i sändning med klart bättre ljudkvalitet. Vi lyssnare skulle uppskatta detta!

(Eller är "HD Voice" på gång via de vanliga mobilnäten och/eller fasta näten? Kan SR i så fall supporta detta hela vägen fram till telefonhybrider/kontrollbord?)

Tack,

Lars Lengberg

Kommentarer

  • Det är delvis mobiltillverkarna men framför allt telefonoperatörerna som ska skämmas för snål-ljudet. Mobildata prioriteras till nackdel för pratet. SR skulle kunna hjälpa till att lyfta debatten om den som det kan tyckas ständiga försämringen av samtalskvaliteten. Vi är nu på god väg tillbaka till stenåldern.
  • Hej Lars och alla andra.

    SR har som du redan noterat utmaningar med hörbarheten vid telefonintervjuer med gäster eller medverkande.

    Det som vi nu gör är att tillsammans med vårt leverantör, uppgradera infrastrukturen till den senaste plattformen.

    Parallellt med detta arbete jobbar vi även intensivt med att göra signalvägarna så korta som möjligt internt. Vi effektiviserar och tar bort så många kaskadkopplingar som möjligt, för att ljudet skall kunna bibehålla så hög kvalite som möjligt när vi sänder ut ljudet i FM eller via någon av våra andra lyssningsplattformar.

    Vi tittar även på andra sätt att kunna kommunicera på. Ett intressant spår som vi testar nu är att kunna kommunicera med medverkande via olika typer av webbläsare och där då ljudet går en helt annan väg än via 3G och 4G näten till ett kontrollrum eller studio på Sveriges Radio.

    Med Vänliga Hälsningar
    Johan Sjödahl
    Produktionschef