Toppnyheter stannar efter varje inslag

Under toppnyheter är det vanligtvis kanske 15 olik inslag. Webspelaren stannar efter varje inslag. Det har varit så under lång tid. Jag har till med byt mobil och det är fortfarande samma problem. Inställningarna är rätt så problemet måste ligga hos er då jag inte har det här problemet med några andra andra appar. Jag lyssnar via er webbsida då SR appen inte går att ladda ner.

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Det ska förstås fungera bra att lyssna på Toppnyheter som en automatisk spellista oavsett om du lyssnar med appen eller från hemsidan.

    Du skriver att inställningarna är rätt, och det gäller förstås de inställningar som du har hittat, men eftersom inställningen där du reglerar automatisk uppspelning är lite undanskymd, vill jag försäkra mig om att du har hittat den.

    1. sverigesradio.se finns det en liten spelare i nederkanten. Tryck på den, men undvik knapparna för play/paus och "hoppa 15 sekunder", så fälls en större version av spelaren ut:

    2. I "storspelaren" finns det en länk Till inställningarna. Genom den länken når du inställningen för funktionen Spela nästa, se bild:

    3. Se till att Spela nästa är markerad som . Om den redan var på, så välj Av och därefter igen.
    4. Länken för att stänga "storspelaren" finns uppe i högra hörnet. Svep nedåt med fingret för att nå den om du vill återgå till att ha spelaren i det hopfällda läget nertill.
    Hör av dig och berätta om detta hjälpte.

    Om du vill, gör jag gärna ett försök att hjälpa dig att ladda hem appen. Berätta i så fall vad som händer när du försöker ladda hem appen!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag har det inställt precis på det sätt du visar men den växlar ändå inte till näste inslag.
  • Bra, då utesluter vi den orsaken. Vi får kartlägga vidare:
    1. Testa om du får samma problem med denna spellista som består av nio kort-korta inslag:
      https://sverigesradio.se/story/havet-som-kina-vill-kontrollera
    2. Jämför även om det är skillnad mellan att lyssna med sverigesradio.se i förgrunden, när vår sajt är synlig på skärmen, och i bakgrunden (till exempel med skärmen släckt).
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Samma problem där, spelaren stannar men bara om skärmen är släckt. Om skärmen är igång funkar det.

    Provade precis med Toppnyheter och det är samma problem där. Är skärmen tänd funkar det.

    Fast det är ju ingen lösning för med skärmen tänd kommer ju batteritiden att minska dramatiskt. Om du provar med din egen telefon, är det då samma problem som jag upplever? Jag använder en Iphone 13.

    /Mikael
  • Bra, då har vi ringat in att problemet är att den automatiska bakgrundsuppdateringen inte fungerar.

    Det är inte samma problem hos mig, på en mobil med Ios 16, men jag vet att problem med spellistor i bakgrunden har funnits i tidigare versioner av Ios (runt Ios 13?). Jag ser bakom kulisserna att du har Ios 15.1, och jag tror att det därmed borde fungera hos dig, men jag får förstås kolla upp det!

    En sak som skulle kunna sabotera funktionen, är om du har råkat slå på strömsparläget, vilket syns genom att batterisymbolen upptill är gul. När det läget är påslaget, kan inte vår spelare hämta nästa ljud när skärmen är släckt. Du kan i så fall lätt ändra tillbaka genom att gå in under telefonens Inställningar (kugghjulet), välja Batteri och dra reglaget för Strömsparläge åt vänster.

    Hör av dig och berätta hur det går. Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Nu har jag uppdaterat till IOS 16.3.1 i min mobile. Det funkar i alla falla inte. Enda skillnaden är att nu räcker om jag aktiverar skärmen och SR sidan.

    Däremot fungerar det om man använder SR appen.

    Mikael

  • Bra att du löste problemet med appen!

    Mystiskt att du fortfarande har problem vid övergången av ljudklippen i en spelkö om appen ligger i bakgrunden medan det fungerar hos mig!

    Så här ser min låsskärm ut när jag lyssnar på Toppnyheterna i Safari:

    Ser du något sådan avisering/mediespelare på låsskärmen? Annars är det nog där skon klämmer, men jag vet inte på rak arm hur man trollar dit den. Hör med Apples support:
    https://support.apple.com/sv-se/contact

    Men du kanske inte har lika stort behov av att lösa detta längre i och med att du kan lyssna i appen utan avbrott?

    Annika Webbmaster