LÖST: Sonos lampa: kan ej ansluta till Sveriges Radio
Hej. Sedan ett par veckor har det varit omöjligt för min Sonos-app att ansluta till Sveriges Radio. Andra tjänster går fortfarande bra. Har testat ominstallation och allt. Men Sonos kan inte ansluta. Hur fixar jag detta? Eller är det ni? Eller Sonos?
Följ inlägget
0
följare
- Kan du öppna Sveriges Radios tjänst, eller blir det fel redan då?
- Om du kan öppna den, har du testat om felet uppstår på både kanaler och på program?
- Hur yttrar sig felet? Inget ljud? Ljud som avbryts direkt? Något felmeddelande som kan hjälpa oss att förstå felet?
Återkom och svara på det du kan, så felsöker vi vidare därifrån! Oj, det vet jag inte. Än - eftersom du (än så länge?) är ensam om att rapportera in problemet.Bör nämnas att Sonos-appen överlag är otroligt dålig, så det kan mycket väl vara att de inte hängt med i någon uppdatering eller så.
Medan vi felsöker, kan du lyssna på våra kanaler med en annan tjänst. Här är två som jag vet fungerar i Sonos:
- myTuner Radio and Sonos
- Radio från TuneIn och Sonos
För efterhandslyssning kan du använda en "tjänst för podcasts", eftersom en stor del av våra program finns som poddar. Jag tror att det finns rätt många att välja mellan och vet inte om det är någon av dem jag kan rekommendera framför någon annan. Hör av dig om du inte hittar någon som fungerar för dina behov.Hur yttrar det sig mer exakt? Får du en laddningssnurra som du aldrig kommer förbi, eller får du något felmeddelande om att det inte går att ansluta?
Minns du ungefär när det senast fungerade som vanligt? Det är absolut en felkälla som vi får ha med i tankarna, men om det vore en automatisk uppdatering av Sonos-appen (eller något som ändrats i vår Sonos-tjänst där), så borde felet ha rapporterats in av andra lyssnare vid det här laget, i och med att du dragits med det sedan ett par veckor tillbaka.
Jag testade myTuner nu och därigenom gick det fint att lyssna på SR-kanaler. Ingen överraskning kanske.
Även min kollega är förbryllad. Han har själv en Sonos Symfonisk från Ikea, men inte just lampan, och har inte några problem att ansluta.
Om du inte har uppdaterat till S2, alltså det nya operativsystemet och appen, så gör gärna det:
https://www.sonos.com/sv-se/controller-app
Vår Sonos-tjänst ska fungera även om du använder den förra versionen, men när vi nu inte vet vad som påverkar felet, är det ju bäst att kolla upp allt vi kan komma på!
Väldigt mystiskt! Uppdateringen till S2 blev ju påtvingad för ett tag sen, så det har jag redan gjort.
Har du Sonos-appen på flera enheter, exempelvis på både dator och i mobilen?
Men mitt huvudsakliga användningsområde är att slå igång radion varje morgon med ett alarm, och det kan jag ju göra nu igen tack vare ditt tips om myTuner radio. Så även om jag gärna ser att problemet blir löst så förstår jag om ni har viktigare saker att åtgärda och låter den här tråden vila tills någon annan stöter på samma problem.
Samtidigt är vi ju rätt nyfikna av oss och vill förstå problemet. Du har dock helt rätt. Fel vi inte kan återskapa och som endast en lyssnare rapporterat in, är svåra att felsöka.
Jag vill självfallet inte att andra ska drabbas, men om det skulle ske, vill jag att de ska hitta hit, eftersom vi felsöker effektivare om vi kan hitta gemensamma nämnare hos er. Jag förtydligade rubriken lite, så att eventuella lyssnare med anslutningsproblem även på mindre lysande Sonos-enheter kan hitta hit.
Vid buggar som drabbar enstaka lyssnare, brukar jag tipsa om sådant du du redan har testat, omstart, ominstallation och uppdateringar av olika slag. (Sällan går jag så långt som att tipsa om fabriksåterställning, för med en dator eller mobil är den åtgärden oftast värre än problemet i sig - men med en lampa så går det ju - och inte ens det hjälpte ...)
Jag har en sista sak att testa innan jag ger mig (för denna gång?) och det är att starta om routern. Det skulle kunna vara något säkerhetsprogram där som blockerar och om det är så, kan en omstart göra susen. (Även detta lite av ett långskott, men även såna kan betala sig ...)
Så bra, då vet jag i vilken ände vi börjar felsökningen om liknande fel uppstår framöver.
Jag markerar ditt svar som "bästa svaret", så att andra som får samma fel snabbt kan hitta det!
Det kan vara någon form av tvåstegsåtgärd, där du först behövde ominstallera appen (eller vad av allt du gjorde som påverkade felet) och en omstarten av routern efter denna åtgärd gjorde susen ...
Hur som helst - skönt att det är löst! Jag tror dig.