LÖST: Sonos lampa: kan ej ansluta till Sveriges Radio

Hej. Sedan ett par veckor har det varit omöjligt för min Sonos-app att ansluta till Sveriges Radio. Andra tjänster går fortfarande bra. Har testat ominstallation och allt. Men Sonos kan inte ansluta. Hur fixar jag detta? Eller är det ni? Eller Sonos?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hur fixar jag detta? Eller är det ni? Eller Sonos?
    Oj, det vet jag inte. Än - eftersom du (än så länge?) är ensam om att rapportera in problemet.

    • Kan du öppna Sveriges Radios tjänst, eller blir det fel redan då?
    • Om du kan öppna den, har du testat om felet uppstår på både kanaler och på program?
    • Hur yttrar sig felet? Inget ljud? Ljud som avbryts direkt? Något felmeddelande som kan hjälpa oss att förstå felet?
    Återkom och svara på det du kan, så felsöker vi vidare därifrån!
    Annika Webbmaster
  • Sonos-appen kan inte ens ansluta till SRs tjänst, och jag testade att installera appen, samt fabriksåterställa lampan, men problemet kvarstår. Så, felet yttrar sig i att jag inte ens får kontakt med tjänsten.
    Bör nämnas att Sonos-appen överlag är otroligt dålig, så det kan mycket väl vara att de inte hängt med i någon uppdatering eller så.
  • Bör nämnas att Sonos-appen överlag är otroligt dålig, så det kan mycket väl vara att de inte hängt med i någon uppdatering eller så.
    Det är absolut en felkälla som vi får ha med i tankarna, men om det vore en automatisk uppdatering av Sonos-appen (eller något som ändrats i vår Sonos-tjänst där), så borde felet ha rapporterats in av andra lyssnare vid det här laget, i och med att du dragits med det sedan ett par veckor tillbaka.

    Medan vi felsöker, kan du lyssna på våra kanaler med en annan tjänst. Här är två som jag vet fungerar i Sonos:För efterhandslyssning kan du använda en "tjänst för podcasts", eftersom en stor del av våra program finns som poddar. Jag tror att det finns rätt många att välja mellan och vet inte om det är någon av dem jag kan rekommendera framför någon annan. Hör av dig om du inte hittar någon som fungerar för dina behov.
    Sonos-appen kan inte ens ansluta till SRs tjänst,
    Hur yttrar det sig mer exakt? Får du en laddningssnurra som du aldrig kommer förbi, eller får du något felmeddelande om att det inte går att ansluta?

    Minns du ungefär när det senast fungerade som vanligt?
    Annika Webbmaster
  • Jag kan lägga till SR-tjänsten från listan, men när jag klickar på den bland "Mina tjäsnter" kommer det en laddningssnurra som tar ett bra tag, sen när den har fått timeout (antar jag) står det "Kan inte bläddra musik - kunde inte ansluta till Sveriges Radio.". Jag minns tyvärr inte mer exakt än att det var några veckor sedan, men jag tror bestämt att det var efter nyår.

    Jag testade myTuner nu och därigenom gick det fint att lyssna på SR-kanaler. Ingen överraskning kanske.
  • Tack, jag har frågat de kolleger som utvecklat vår Sonos-tjänst, om de har några tips.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Även min kollega är förbryllad. Han har själv en Sonos Symfonisk från Ikea, men inte just lampan, och har inte några problem att ansluta.

    Om du inte har uppdaterat till S2, alltså det nya operativsystemet och appen, så gör gärna det:
    https://www.sonos.com/sv-se/controller-app

    Vår Sonos-tjänst ska fungera även om du använder den förra versionen, men när vi nu inte vet vad som påverkar felet, är det ju bäst att kolla upp allt vi kan komma på!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Väldigt mystiskt! Uppdateringen till S2 blev ju påtvingad för ett tag sen, så det har jag redan gjort.
  • Ja, vi kliar oss i huvudet. Visst uppstod felet långt efter S2-uppdateringen?

    Har du Sonos-appen på flera enheter, exempelvis på både dator och i mobilen?
    Annika Webbmaster
  • Ja, det var långt efter uppdateringen. Den vill jag minnas är ganska längesen, och felet är nyligen. Jag har bara appen på min mobil (Android), men min flickvän har appen på sin mobil (iPhone) och kommer inte heller åt tjänsten.

    Men mitt huvudsakliga användningsområde är att slå igång radion varje morgon med ett alarm, och det kan jag ju göra nu igen tack vare ditt tips om myTuner radio. Så även om jag gärna ser att problemet blir löst så förstår jag om ni har viktigare saker att åtgärda och låter den här tråden vila tills någon annan stöter på samma problem.
  • Bra. I och med att behovet är löst, är även jag nöjd.

    Samtidigt är vi ju rätt nyfikna av oss och vill förstå problemet. Du har dock helt rätt. Fel vi inte kan återskapa och som endast en lyssnare rapporterat in, är svåra att felsöka.

    Jag vill självfallet inte att andra ska drabbas, men om det skulle ske, vill jag att de ska hitta hit, eftersom vi felsöker effektivare om vi kan hitta gemensamma nämnare hos er. Jag förtydligade rubriken lite, så att eventuella lyssnare med anslutningsproblem även på mindre lysande Sonos-enheter kan hitta hit.

    Vid buggar som drabbar enstaka lyssnare, brukar jag tipsa om sådant du du redan har testat, omstart, ominstallation och uppdateringar av olika slag. (Sällan går jag så långt som att tipsa om fabriksåterställning, för med en dator eller mobil är den åtgärden oftast värre än problemet i sig - men med en lampa så går det ju - och inte ens det hjälpte ...)

    Jag har en sista sak att testa innan jag ger mig (för denna gång?) och det är att starta om routern. Det skulle kunna vara något säkerhetsprogram där som blockerar och om det är så, kan en omstart göra susen. (Även detta lite av ett långskott, men även såna kan betala sig ...)
    Annika Webbmaster
  • Haha, jag trodde verkligen inte att det skulle hjälpa att starta om routern! Men nu har jag kontakt igen. Det var verkligen konstigt, jag hade kunnat svära på att jag har startat om den sen tjänsten slutade svara. Nåja, det var det, tack så jättemycket för hjälpen!
    Bästa svaret
  • Ser man på!

    Så bra, då vet jag i vilken ände vi börjar felsökningen om liknande fel uppstår framöver.

    Jag markerar ditt svar som "bästa svaret", så att andra som får samma fel snabbt kan hitta det!
    Annika Webbmaster
  • Det var verkligen konstigt, jag hade kunnat svära på att jag har startat om den sen tjänsten slutade svara.
    Jag tror dig.

    Det kan vara någon form av tvåstegsåtgärd, där du först behövde ominstallera appen (eller vad av allt du gjorde som påverkade felet) och en omstarten av routern efter denna åtgärd gjorde susen ...

    Hur som helst - skönt att det är löst!
    Annika Webbmaster