Sveriges Radio-appen: inloggningsfunktion?

Hej, min fråga är om man skulle kunna årdna en inloggnings funktion på appen. För när man byter telefon så försvinner ju ens historik vad man lyssnar på och följer. Hade varit jätte bra att ha men självklart så ska man ju inte behöva ha ett konto om man inte känner för det.
Tror att det hade kunnat varit uppskattat av många.
Tack för bra program och poddar, lyssnar varje dag!

Kommentarer

  • Hej Niklas!

    Vi har egna tankar åt samma håll.

    Inloggning ger möjlighet till bra funktioner
    Som du skriver kan (och bör!) en sådan inloggningsfunktion i så fall vara frivillig, så att allt vårt innehåll går att nå ändå, precis som idag, men att de lyssnare som vill kunna föra över appens innehåll mellan två enheter eller som vill lyssna i mobilappen på vägen till arbetet och fortsätta att lyssna på samma program i datorn, kan göra detta!

    Det verkar dröja innan vi kan bygga en riktig inloggningsfunktion. Jag tar reda på vad som har hänt sedan jag senast undersökte frågan!

    Vissa behov kan lösas på annat vis
    Just det viktiga behov som du skriver om, möjligheten att föra över appens innehåll från en mobil till en annan, har vi brutit loss från den stora inloggningsfrågan, eftersom det rent tekniskt skulle kunna gå att lösa det å andra vis. Detta är dock något som har börjat utforska nu i januari, och där vet jag inte riktigt hur långt vi har kommit - så även den saken tar jag reda på!

    Att dela innehåll mellan två mobiler och att backa upp Min lista, lyssningshistorik och så vidare underlättar i flera sammanhang:
    • vid ett telefonbyte slipper man börja från noll
    • vid tekniska problem kan appen ominstalleras
    • möjlighet att dela listor med andra,
    Den sista punkten skulle kunna innebära att jag kan skapa en lista med avsnitt hemma i lugn och ro och sen ladda över den till farbror Jojjes mobil. Han gillar att lyssna i appen, men har svårt med tekniken idag. (Visst kan jag sitta och bygga en lista direkt i hans mobil redan nu, men när vi träffas har vi annat vi hellre lägger tid på.)

    Jag kommer alltså att kolla upp både hur det går med den mer tekniskt invecklade inloggningsfunktionen, något vi har haft på radarn i flera år, och med den enklare varianten att kunna föra över visst innehåll mellan två enheter som vi först nyligen har börjat utforska!
    Annika Webbmaster
  • Bra jobbat Annika

    Lycka till med utvecklingsavdelningen.

    PS Kollegorna på SVT fick precis till det DS

    Henrik
    Henrik Erkfeldt
  • Tack, jag märkte det!
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Jag håller med Niklas om att en inloggningsfunktion vore bra. Själv använder jag flera enheter (mobil och surfplatta x 2) och då vore det skönt att vara inloggad så att det går enklare att hitta sin historik, följda program osv.

    Är så glad att SVT äntligen har ordnat det. 🙂
    Annica
  • Hej Annica!

    Ja, du är inte ensam om att önska en inloggningsfunktion i appen. Detta är något som det har pratats om internt under en längre tid, dock har det alltid nedprioriterats till förmån av andra funktioner i appen. Vi ser självklart till att framföra att även du efterfrågar möjligheten att kunna logga in i appen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för svar! Jag förstår att det inte är prio då annat nog är viktigare för att få allt att fungera men ur användarsynpunkt så hoppas jag på inloggning framöver. En fin app i övrigt. SR och programmen/utbudet är toppen! Lyssnar dagligen via vanlig radio. 🙂
    Annica
  • Tack själv Annica! Vi uppskattar dina fina ord gällande appen och dess innehåll!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, jag skulle också uppskatta att kunna dela inställningarna mellan olika enheter. SR Play är i stort sett den enda radioapp som jag använder. Nu när jag skriver kommer tanken upp; kanske någon annan app, som också kan "ta in" SR Play, har en funktion där inställningarna kan delas?

    Tack för god support!
    Mats Frånlund
  • Hej Mats!

    Bra fråga! Jag tror att många appar, t.ex. Spotify och liknande där man kan lyssna på vårt innehåll, ger en möjligheten att spara spellistor och inställningar just på grund av att man kan logga in i dessa appar. Det vill säga, om du byter telefon och har poddar från Sveriges Radio sparade i Spotify, då finns detta innehåll kvar när du sedan laddar ner appen på nytt och loggar in via din nya telefon. Jag tror däremot inte att inställningarna i vår app går att överföra till någon annan app, om det var din tanke. Men vi får se vad som händer längre fram, det är inte alls omöjligt att en inloggningsfunktion blir aktuell i SR Play framöver.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Sitter just nu och byter till ny mobil och ser att inget följde med SR Play. Jag hade hoppats på det men, jag ser att det finns en plan så nästa gång :-)    Enda jag kommer på är att ta skärmbilder på listan - som är lite lång - så har jag nåt att gå efter. (Gamla mobilen får nytt liv i familjen så jag behöver rädda det jag behöver)
    Gunnar Wesley
  • Hej Gunnar!

    Precis, i nuläget följer innehållet i appen dessvärre inte med när man byter telefon. Så det var ingen dum idé att ta skärmbilder av listan!

    Och bra att gamla mobilen dessutom får leva vidare inom familjen ett tag till.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Goddag yxskaft! Typ.
    Mats Frånlund