Startsidan: saknar kanalknappar

Varför ändra något som fungerar?
Kanal knapparna har försvunnit. Det har blivit en klar försämring för den som inte har fullgod syn.
Kanske kan ni anlita någon som kan något om webbdesign såsom Funka Nu.
Fredrik M

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Just nu befinner sig appen tyvärr i ett mellanläge, där vi bara har hunnit genomföra att par av de förändringar vi planerar. Här skriver vi hur vi har resonerat:
    Frågor och svar om appens nya navigation

    I den artikeln står det bland annat:

    Varför försvann "kanalknapparna" från appens startsida?
    De forna kanalknapparna puttade ned annat innehåll, samtidigt som det var otydligt att de var ett sätt att lyssna direkt. Många lyssnare tolkade kanalingångarna som "ren dekoration".
    Du kan själv gå in på Min sida i appens nederkant och välja att vyn med Kanaler blir din startsida i appen. Den kanal du senast spelade kommer då att visas överst, följt av de övriga, se bild, där jag har P4 Plus i topp:

    Med denna vy som startsida i appen hoppas jag att du tycker att det blir enkelt att lyssna på kanaler igen!
    Annika Webbmaster
  • Jag saknar också kanalmenyn längst upp, mycket knöligare nu att hitta sina favoritkanaler då man måste scrolla i en lång lista varje dag
    Stig
  • Tack. Någon form av genvägar till favorit-kanaler har jag rekommenderat att vi ska ha, men det kanske kan bli lite annorlunda än de gamla "kanalsockerbitarna" (som vi brukar kalla dessa knappar). Exempelvis bör det gå att ha mer än en P4-kanal vald, och det kanske inte ska vara fem kanalplatser utan tre?

    Vi behöver också fundera över om en placering upptill i appen är den bästa, rent ergonomiskt. Karl har ett annat förslag:
    när nästa version kommer kan väl kanal-knapparna vara "små" så att man når kanalerna utan att scrolla Helst bredvid varandra, helst nertill där man har sin tumme...
    Annika Webbmaster
  • Jag har p4väst som min kansl men får upp p4 Gotland. Kan inte byta fast det står på min sida att det skall vara p4väst??
    Bertil Andersson
  • Hej Bertil!

    Hitta tillbaka till vanliga P4-kanalen
    Som kanalsidan är uppbyggd, syns den kanal du senast lyssnade på överst på kanalsidan. Det gör att du möts av P4 Gotland. Bläddra nedåt på den sidan (sätt fingret på skärmen och dra uppåt) så hittar du tillbaka till P4 Väst. Den ligger nedanför P3, men ovanför Sveriges Radio Finska.

    Återkom ifall det inte gick att följa den beskrivningen!

    Varför just P4 Gotland?
    Jag skulle tro att du nyligen har startat P4 genom en pushnotis från Radiosporten. När de skickar ut en notiser till en sändning som hörs i alla P4-kanaler, måste de välja att notisen ska starta en av kanalerna. De brukar då välja P4 Gotland, eftersom den kanalen extremt sällan behöver avbryta sportsändningar för trafikmeddelanden och liknande, se här:
    Pushnotiser: Varför hörs P4 Gotland?
    Annika Webbmaster
  • P4+ - lyssna direkt finns inte i appen!!!! Får bara fram gårdagens program 😒  Lyssnar från hemsidan nu men det är ju värdelöst. Åtgärda så snart ni kan.
    För övrigt...gillar inte heller den nya uppdelningen.
    Jag gillar p4+ just för att man vill ha det som "man känner igen"
    Gla midsommar till er alla!
    Eva Wannerskog
  • Hej Eva,
    Numera är länken till listan över kanaler längst upp i appen. Du hittar tre länkar längst upp: Nyheter, Poddar och Kanaler. Om du klickar på kanaler så hittar du listan med alla kanaler, och där är P4 Plus med
    /Henrik, sommarvikarie i Kundo
    Henrik
  • Så varje gång man startar appen så måste man nu trycka på  Kanaler, sedan scrolla ner förbi alla kanaler man aldrig varit intresserad av för att slutligen hitta P4 plus.
    Känns som en nedgradering, tar mer tid varje gång
    Stig
  • Hej Stig, om P4 Plus var det du lyssnade på senast så ligger den förladdad i den lilla spelaren som är i nederkant, och det är bara att trycka på playknappen. Så har det alltid varit.

    Du kan också välja Kanaler som startsida under Inställningar på Min sida.

    /Henrik
    Henrik
  • De må hända, men du missar poängen.
    Jag pratar om den meny som fanns längst upp som nu är borta 😉
    Stig
  • Hej Stig, ja det framgick att det var vad du frågade om. Jag ville bara förklara hur det funkar nu, t ex att den kanal man lyssnade senast på ligger i spelaren, utan att man behöver scrolla.

    Tack för dina synpunkter så länge! /Henrik
    Henrik
  • Det här var bland de sämre uppdateringar av en app jag sett. Gör klart den nya appen först innan man sätter ett hopkok i bruk. Är helt omöjligt att navigera i den nu.

    Johann
  • Johannn, berätta gärna mer konkret vad det som blivit omöjligt, så ska jag föra det vidare.
    /Henrik
    Henrik

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.