Pushnotiser: Varför hörs P4 Gotland?

När jag fick en push från radiosporten så var det p4gotland som var angivet trots att jag har p4stockholm inställt på alla ställen i appen.

Kommentarer

  • Hej Filippe!

    Visst hörde du skidskyttet trots att det inte blev i din vanliga kanal? Skidskyttet sändes i alla 26 lokala P4-kanalerna och Radiosporten behövde välja en av dessa. Jag ser att det stämmer att de valde att länka till P4 Gotland denna gång - och att de dessutom har gjort så vid tidigare tillfällen när de har behövt välja en av P4-kanalerna.

    Jag kände inte till detta, men när jag tänker på saken så anar jag varför. Även om P4 Stockholm är den av våra P4-kanaler som har flest lyssnare och det därför har varit den kanalen vi brukar välja om vi vill länka in det som sänds direkt i alla P4-kanaler, så är det inte det bästa alternativet. P4 Stockholm är nämligen en kanal där ordinarie sändningar relativt ofta bryts för trafikrapporter. För den som då bor i exempelvis Dalarna, har det då blivit dubbla irritationsmoment, med både fel kanal och avbrott för trafik! I P4 Gotland är det mycket sällan avbrott för trafikinformation, så genom att välja den är ni visserligen många som får fel kanal, men risken för avbrott är minimal...

    Nu vet jag inte om det är därför Radiosporten har valt att länka till just P4 Gotland, så jag kommer förstås att fråga om det stämmer.

    Tack för att du rapporterade in denna sak!
    Annika Webbmaster
  • Jodå, en kollega på Radiosporten bekräftar att P4 Gotland är medvetet valt eftersom det är en kanal som extremt sällan behöver avbryta sportsändningarna. (Tidigare har vi haft en kanal som vi har kallat P4 med Radiosporten, men det var egentligen bara vanliga P4 Stockholm.)
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för svar.
    Dock verkar det för mig som att någon varit lat och inte valt att koppla pusharna mot det val som kan göras i själva appen.
    Enda anledningen att jag märkte att jag tyckte att det var ett problem var att vi fick höra nyheterna från p4 Gotland, det var ju helt ointressant även om jag är förtjust i just Gotland. 😀
  • Jag förstår!

    Radiosporten gör så gott de kan, men det saknas tekniskt stöd för att skapa en länk till P4 - och sedan ge lyssnare den P4-kanal de själva har valt. Det har jag själv råkat på när jag har lagt ut en länk på Melodikryssets hemsida som visas varje gång programmet sänds. Jag ville helst kunna länka så att varje besökare fick den P4-ström de redan har valt, men behövde välja en av våra kanaler (vilket då blev P4 Stockholm).

    Jag hör med utvecklarna om det är väldigt svårt att skapa möjlighet att länka en pushnotis till P4 generellt, och att appen sedan ger lyssnarna den kanal de själva föredrar.
    Annika Webbmaster
  • Tack, det var ett bra svar och precis den respons jag var ute efter!
    Tack för trevligt bemötande.