Kan inte stänga av väckarklockan

Jag har ställt in P1 som väckarklocka i SR-appen på min Android 13. Den startar, men när jag pausar ljudet startar "det vanliga" väckarklockeljudet. Och går inte att stänga av! Jag har provat trycka på sidknapparna, kollat i inställningar, vanliga klockappen men hittar inget...

Kommentarer

  • Hej Sara!
    Gå in under telefonens inställningar, leta upp vår app och välj Aviseringar. Bland dessa finns det en som specifikt rör väckarklockan. Om den är av, så slå på den! Om den redan var på, så slå av och sedan på den, och se om det hjälper:

    Återkom och berätta om detta hjälpte, eller om vi behöver felsöka vidare.

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har precis samma problem, och har provat förslaget ovan. Tyvärr funkar det inte för mig. Det finns dessutom tre stycken "Väckarklocka"-reglage under Aviseringar. I nuläget är det enda som funkar att starta om telefonen för att få tyst på det vanliga alarmet som börjar spela efter att jag pausar SR. Men jag uppskattar verkligen att det finns en väckarklocka, så hoppas det går att lösa!
  • Hej Elin!
    I nuläget är det enda som funkar att starta om telefonen för att få tyst på det vanliga alarmet som börjar spela efter att jag pausar SR. Men jag uppskattar verkligen att det finns en väckarklocka, så hoppas det går att lösa!
    Finns det en väckarklocke-avisering på låsskärmen hos dig, där du kan välja mellan att stänga av eller snooza appen? Är det i så fall via aviseringen du pausar appen och får detta problem?

    Har alarmet fungerat bättre tidigare? Vet du i så fall ungefär när det började bli problem?

    Multipla notiser som rör väckarklockan har jag sett tidigare, men jag tror att det var i en äldre version av appen. Jag är osäker på om dessa multipla notiser medförde några problem (förutom att de är förvissande).

    Den senaste versionen av appen är 23.3.1. Om du inte har den redan, så uppgradera här:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv

    Mina frågor var alltså:
    1. Ser du en avisering du kan stoppa ljudet med?
    2. Blir det i så fall problem även när du stänger av ljudet med aviseringen?
    3. Har det fungerat bättre förr? När?
    4. Kan du uppdatera appen - och påverkas i så fall problemet (samt antalet notis-inställningar)?
    Svara på det du kan, så felsöker vi vidare därifrån!
    Annika Webbmaster
  • När man använder radion som väckarklocka dyker sidan som man ska använda för att tysta den upp när radioväckarklockan startat på morgonen. Eftersom man kanske gärna lyssnar på radion ett tag och samtidigt gärna använder telefonen till andra saker under tiden är det lätt hänt att man råkar stänga ned (eller kanske tappa bort) den sida som man behöver använda för att tysta radioväckarklockan. Då blir det i princip helt omöjligt att tysta radioväckarklockan. Det vore logiskt om den sidan lätt kunde hittas igen när man öppnar appen, men sidan går tyvärr inte att hitta i eller via appen. Det närmsta man kommer är en sida i appen där man kan stänga radioljudet, men då startar i stället en larmsignal. Om man då stänger larmljudet så startar radioljudet igen, osv. Mycket frustrerande.
    När radioväckarklockan är igång borde en start av appen på ett lätt och tydligt sätt ge användaren möjlighet att tysta radioväckarklockan. Det skulle öka användarvänligheten.
    Lena
  • Hej Lena!

    Det här ska vi försöka få ordning på. Det kan vara någon inställning i din telefon som vi behöver justera, vi får testa oss fram.

    Visst är det bilden ovan som dyker upp när alarmet går igång?

    Om du varken trycker på Snooza, Fortsätt lyssna i appen eller Stäng av alarm, och istället trycker bort alarmet på annat sätt, då ska alarmet (bilden ovan) visa sig så fort du öppnar appen. Om jag förstår dig rätt så får du i dagsläget inte upp alarmet när du går in i appen efter att du har klickat bort alarmet?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, det är den bilden som dyker upp när larmet går igång och som är svår att hitta om man bestämmer sig för att inte genast trycka av larmet (radion som man vill lyssna på) och i stället väljer att använda telefonen till annat. Och ja, det är korrekt uppfattat att alarmet inte kommer upp när jag sedan väljer att klicka på appen. När jag läser frågeställningarna innan min fråga så tror jag att vi upplever samma sak.
    Jag uppskattade mycket när jag upptäckte att SR har en larmfunktion där radion startar, så det skulle vara bra om det också blir enkelt att stänga av larmet även om man innan använt telefonen till annat 😉
    Mvh Lena
    Lena
  • Hej igen!

    Förstår. Och ja, men vill ju kunna få tyst på väckarklockan utan behöva leta runt i appen och i telefonen! Vi hade bekymmer med väckarklockan för några månader sedan, dock ska så vitt jag vet dessa problem vara åtgärdade nu.

    Jag tänker att vi ska kolla vilken appversion du har installerad i telefonen, för att utesluta att det inte är en gammal version som gör så att problemet uppstår.

    Du kan se vilken version du har genom att klicka på Min sida (längst ner i appens högra hörn) och därefter gå till Inställningar, längst ner på sidan Inställningar kan du sedan se vilken appversion som är installerad. Återkom gärna och berätta vilken version du har.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har version 23.6.3 (21790). Installerade den för ca en vecka sedan.
    /Lena
    Lena
  • Bra, då är du uppdaterad och klar.

    Valet Pushnotiser, som du ser högst upp när du går in i appens inställningar, är det påslaget?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, pushnotiser är och har hela tiden varit påslaget.
    Lena
  • Ok! Jag tänker att vi ska testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Återkom gärna och berätta om du märker något skillnad efter att ha undantagit appen från batterioptimering.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)