SR via TuneIn i Volvo: "radio station is not allowed in your country"

Hej,
Sedan ett par dagar kan jag inte längre lyssna på SR (P4) i min bil via TuneIn. Jag får ett meddelande som säger något i stil med "this radio station is not allowed in your country". Jag bor i Frankrike och har lyssnat på SR via TuneIn i sex år utan några problem tidigare.

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Vilken P4-kanal gäller det? Och vad är det för bilanläggning?

    Vi har inga geografiska begränsningar (förutom under OS-veckor och ett par andra större internationella sport-händelser) och jag har inte tidigare stött på att Tunein har någon blockering.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag lyssnar mest på P4 Malmöhus i min Volvo V40 Cross Country med hjälp av appen TuneIn som är en del av Volvos app-paket.
  • PS
    Glömde säga att det går bra att lyssna på SR P4 via TuneIn på min dator.Ingen geografisk blockering där, alltså.
  • Kan det här ligga bakom problemet?
    "What we know: starting last Thursday (10/9), TuneIn in the UK started blocking all foreign radio stations. They did this because of a lawsuit they lost in November 2019. " (Citat från Sonos Radio Community)
    https://en.community.sonos.com/music-services-and-sources-228994/tunein-blocking-foreign-radio-stations-in-the-uk-master-thread-6848128
    Det finns tydligen ett domstolsbeslut på en stämning från Sony-Warner som har gjort att TuneIn sedan en vecka tillbaka blockerar alla utländska radiostationer i Storbritannien. Kan detta gälla även Frankrike?
  • Så kan det vara - men det skulle ju påverka även datorn, tycker jag ...

    Kan du testa exempelvis P4 Kristianstad eller P1 via Tunein och se om det är samma fel? I så fall: Hur fungerar NRK eller Radio France? Kan Tunein-tjänsten på något vis gå över en brittisk IP-adress i bilen? (Ställ den frågan till Volvos utvecklare, för det är nog svårt för dig och mig att ta reda på utan deras hjälp.)

    Är det Sensus Connect som är ditt ljudsystem?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tack för ditt engagemang!
    Jag har testat andra SR-kanaler (P3 och P4 Stockholm) och även norska och danska kanaler. Det verkar som om alla utländska kanaler är blockerade, så problemet finns helt säkert hos TuneIn.
    Jag har nu ställt frågan till Volvo France.
    Vänliga hälsningar,
    Peter Hedlin
  • Om vi kan vara behjälpliga, så hojta till, annars delar jag ju din analys att felet inte finns hos oss, utan på annat ställe.

    Jag tycker att det vore mycket intressant, och kanske bra i dina kontakter med Volvo France, att se om franska kanaler är blockerade, vilket är fullt möjligt ifall den inbyggda Tunein-tjänsten på något vis bygger på hur Tunein fungerar i Storbritannien.

    Lycka till och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Även franska kanaler är blockerade och Volvo Frankrike har ingen aning om vad som är problemet. Dom rekommenderar ett verkstadsbesök(!).
    Trevlig helg,
    Peter Hedlin
  • Det här är troligen förklaringen till varför det inte går att lyssna på radio via TuneIn i bilen längre:
    "WHAT'S NEW September 15, 2020
    Aussie stations banned from TuneIn UK, 2GB quits iHeartRadio app
    Jake Challenor
    Publisher & Content Director
    Take 2 Media
    After a court battle in the UK between radio aggregator TuneIn and some record companies, the app has been forced to block overseas stations – including those from Australia.
    The move follows a High Court action against TuneIn from major labels Sony and Warner.
    The music companies claimed TuneIn was liable for both direct and authorising infringement in connection to all but the UK-based stations contained in its app, and the court agreed.
    According to a spokesperson from Sony Music, TuneIn – with 120,000 stations globally – was “unlawfully redistributing and commercialising links to unlicensed music on a widespread scale”.
    TuneIn argued it was simply connecting users to streams owned by radio networks, acting only as a search engine by “communicating the music contained in each radio station’s stream”.
    As reported by Radio Today UK, the judge didn’t accept TuneIn’s argument that it was similar to Google, saying users can do much more than just search, like browse music by genre and artist.
    The ruling was made last November and the changes introduced last week. The move left some users venting their frustration on social media when they couldn’t stream their favourite stations.
    The San Fran-headquartered TuneIn, which competes locally with Commercial Radio Australia’s RadioApp and Australian Radio Network’s iHeartRadio, is popular among UK-based ex-pats.
    TuneIn responded by apologising to its users for the inconvenience.
    “Due to a court ruling in the United Kingdom, we will be restricting international stations to prohibit their availability in the UK, with limited exceptions,” TuneIn said."
  • Tack!
    Även franska kanaler är blockerade
    Trist att fler drabbas, men därmed bör det bli fler som reagerar än om franska kanaler fortfarande kunde spelas upp.

    Ett tveksamt råd
    Det här är förstås jättetrist för er som är drabbade, men på något vis är det här rådet komiskt:
    Dom rekommenderar ett verkstadsbesök(!)
    Jag kan se framför mig hur verkstadsarbetarna tittar frågande på dig när du vill att ljudanläggningen ansluter till Tunein från ett IP som inte är just brittiskt.

    Någon har missat att kommunicera
    Om domen föll i november i fjol, så har ju Tunein haft tid på sig att informera aktörer om vad som skulle ske. Nu kanske det var först några månader senare de insåg att konsekvensen av domen är att de behöver blockera utrikiska kanaler för brittiska IP-adresser, men i det läget bör de ju ha varskott sina samarbetspartners.

    Och det kanske de har gjort, utan att Volvo har hunnit agera, och i så fall kanske för att rätt personer hos Volvo inte fick kännedom om problemet.

    Oavsett om det är hos Tunein eller Volvo informationen inte förts vidare korrekt, så ligger det ju i båda företagens intresse att åtgärda, så du kanske bör kontakta Tunein med (även om jag gissar att deras supportpersonal är rätt överhopade med frågor.)

    Andra aktörer gnuggar händerna
    Eller också har Tunein inte informerat och därmed gjort så att olika företag inte haft möjlighet att åtgärda problemen i tid, exempelvis genom att behålla Tunein som leverantör men välja att gå via något annat land än Storbritannien, där det (som för Volvo France) borde vara en möjlighet..

    I så fall kommer vi inom kort se hur många besvikna aktörer lämnar Tunein och hämtar ljuden från andra källor. (Ett stalltips är att ett tyskt företag som heter Airable, som också är en "kanal-aggregator" kommer att växa väldigt snabbt i höst.)

    Berätta gärna hur detta utvecklas!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Hur har det gått? Jag kom på att jag aldrig tipsade dig om att du kan testa att lägga till våra kanaler som "custom URL" i Tunein, något jag tror att du inte får samma problem med, som när kanalerna hämtas från Tuneins egen databas.

    Hojta till om det kan vara intressant. Det är lite pilligt och jag har ingen garanti för att det fungerar, men kan vara värt att testa om felet kvarstår!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för visat intresse. Efter ca en vecka löste sig problemet av sig självt, så nu kan jag lyssna på SR i bilen igen.

    Bästa hälsningar,
    Peter Hedlin
  • Skönt!
    Annika Webbmaster